HTML

Nameless blog, hiszen a cím részletkérdés

Hitbeli megtapasztalásaimat, gondolataimat gyakran le szoktam írni. Először csak szórakozásból nyitottam a blogot, majd jött az ötlet, hogy ha úgyis leírom a hitbeli dolgokat, akkor miért ne írjam azokat ide a blogba. Bízom benne, hogy aki olvas a blogomból, annak áldáseső fog a nyakába zúdulni és telibekapja őt Isten szeretete, ami ugyebár finoman szólva felülmúlja piciny kis képzeletünket. Na, nem azért bízom ebben, mintha olyan ügyes lennék a blogírásban, hanem azért, mert az áldáseső egyrészt mindenkinek mindig jól jön, másrészt meg hátha Isten van olyan kegyelmes, hogy a "grafomániámat" valami értelmesre felhasználja. A Szentlélek könnyeket felszárító és terheket a vállunkról leemelő szeretete ragyogja be a blog olvasóinak bensőjét, ahogy a felkelő Nap egy téli reggelen beragyogja a hóval fedett friss, csillogó tájat!

Friss topikok

Isten más, mint gondolnánk

2021.02.28. 14:32 Czimby

Úgy gondolom, Isten nem olyan, mint amilyennek tűnik az elmondások alapján. Valaki ezt mondja Istenről, valaki azt, és ezekben van is igazság, sőt, akár igaz is lehet, de nem egészen úgy, ahogy mi elképzeljük. Az Ő személyisége és az Ő országa más, mint a mienk itt a Földön. Mi a földi dolgokat szoktuk meg, ebbe születtünk bele, és ezek alapján képzeljük el Istent is. Különböző érzéseket élünk át, különböző szituációkba kerülünk, amik kiváltanak belőlünk valamit vagy mások reagálnak a mi megnyilvánulásunkra vagy másokéra, vagy ahogy a fizikai világban történnek a dolgok, abban is van valami törvényszerűség, amelyekkel itt a Földön a különböző történések és folyamatok leírhatók, visszavezethetők különböző okokra, vagy csak egyszerűen megtörténnek, mert a fizika törvényei szerint meg kell történniük.

Ezeket a földi dolgokat mind el kell felejtenünk, hogy mi hogyan történik, ki hogyan reagál, vagy mi hogyan reagálunk valamire és hogy a reakciónk nem elég megfelelő, stb. Korábban már említettem azt a kifejezést, hogy a "Szentlélek vezetése": a Szentlélek vezeti a hívőt. Ezt is földi tapasztalataink alapján tudjuk elképzelni: Ha valaki vezet valakit, annak van egyfajta módja, megmondja, merre kell menni, tanácsokat ad, stb. Ez valamennyire a Szentlélek vezetésére is igaz, de mégsem olyan. Az emberek is adhatnak tanácsokat, és lehetnek ezek jó tanácsok is. Mégis más a Szentlélek vezetése, amikor az ember "beleül" abba a mennyei dologba, és hagyja, hogy vigye magával. Itt tehát eleve a "vezetés" szó értelmezése is a földi tapasztalataink alapján lenne meghatározva, pedig nem teljesen ilyen, de a földi dolgok közül ez áll hozzá a legközelebb, ezért így nevezzük. Arról is írtam már, hogy az eredeti ógörög szövegű Újszövetségben a szavak máshogy hatnak, ha olvasom őket, mivel a mi nyelvünkben sok szónak nincs is pontos megfelelője, de még más mai nyelvekben sem. Így például az élet szóra a dzóé kifejezés olyan többletjelentést hordoz, amit csak körülírással lehet kifejezni. Magát a "hit" szót is mi teljesen máshogy értelmezzük a mi nyelvünkben, mint amit eredetileg jelent a görögben. A hétköznapi életben a "hinni" azt jelenti, hogy elhiszek valamit, bár nem biztos az a valami. Bibliai értelemben gyakorlatilag az ellenkezőjét jelenti.
Vannak istentiszteletek, vannak prédikációk, ahol Istenről beszélnek, de itt is csak a földi kifejezésekkel élnek, jobb híján, mivel máshogy nem is lehetne beszélni Istenről, a nyelv a legjobb kommunikációs eszköz, amivel bármilyen dologról lehet információt közölni. A nyelv is eleve a körülöttünk lévő földi világ dolgainak tapasztalata alapján alakul ki és változik most is, így a mennyei dolgok kifejezésére csak részben alkalmas.
Nagyjából el kell felejteni azt is, hogy parancsolat, mint olyan létezik. Nem mondom, hogy teljesen, csak nagyjából. Igazából a probléma nem azzal lenne, hogy a végén még elfelejtjük a parancsolatokat, hanem azzal, hogy parancsként, utasításként éljük meg. Isten gyakorlatilag nem parancsol. Nehéz elképzelni, hogy Ő az Úr, és a legfeljebb való, mégsem parancsol. Ismerhetünk uralkodókat, vezetőket, akik parancsolnak, és olyanokat, akik nem parancsolgatnak és emiatt pont szétesik a kezük alatt minden, de Isten teljesen más. Nyilván törekednünk kell arra, hogy ne kövessünk el bűnöket, de már ez a mondat is nagyon-nagyon sántít. Gyakori probléma, hogy az embernek bűntudata van, meg akar felelni Istennek, vagy elkövet valamit, amit nem kéne, vagy nem úgy csinál valamit, ahogy a legjobb lenne, vagy hibázik, és akkor összedől a világ. Istennek úgy vagyunk jók, ahogy vagyunk. Ennek ellenére mi mégis sokszor a cselekedeteinket ítéljük meg, de ez a megítélés nem visz előbbre, nem fogjuk tudni ettől még másképp, jobban csinálni legközelebb. Nyilván, ha megfelelően ítéljük meg a cselekedeteinket, az jó, de ez a "megítélés" sem annyira jó szó rá, mert valahogy az elmarasztalást is magában hordozza. A földi gondolkodásunk alapján nem lehet valamit úgy tökéletesebbé tenni, hogy ebből ne következzen az, hogy addig az nem volt annyira tökéletes, hanem rosszabb volt. Ha valamit nem jól csinálunk, vagy nem felelünk meg valakinek, akkor abból az illetőből többnyire negatív érzelmeket váltunk ki, amiknek ő előfordul, hogy hangot is ad. Erre mi legközelebb vagy megpróbáljuk másképp csinálni, amit rosszul csináltunk, vagy nem, és ha meg is próbáljuk, vagy sikerül, vagy nem. Ezek a földi dolgok, mondhatni törvényszerűségek. Istennél azonban ez teljesen máshogy működik. Sokszor nagyon erőltetik a bűnökből megtérést, ami részben jogos is, részben viszont egy megfelelési kényszert alakíthat ki az emberben, és így már nem olyannak látja Istent, mint akinek nem kell megfelelni. Előfordul, hogy "szuperszellemi" módon szemléljük a bűnt: vétkeztünk Isten ellen, Őnála rosszat tettünk, most az üdvösségünk veszélybe kerül, és emiatt bűntudat, rossz érzés, Istentől eltávolodás van. Számomra is kicsit meglepő, de Isten nem azért akarja, hogy ne vétkezzünk, hogy az üdvösségünket bizonytalanabbá tegye, ha becsúszik valami. Saját magunknak ártunk azzal, ha vétkezünk. Tehát saját magunknak akar jót. Sokkal jobban és logikusabban átlátható, ha tettem valami rosszat és lett valami negatív következménye, és legközelebb ezt akarom elkerülni és azért nem követem el újra. Tudhatjuk, hogy a legjobb itt a Földön Isten jelenléte és vele közösségben lenni, minél szorosabb közösségben. Ehhez kell egyfajta ráhangolódás Istenre. Ha azonban olyan dolgokat teszünk, amik nem segítik ezt a ráhangolódást, akkor attól nem leszünk előbbre, és ez nekünk rossz. Talán nem is lenne szükség arra, hogy a bűnöket számon tartsuk, hogy mi a bűn, mi nem bűn, mert ha Istennel kapcsolatunk van, mi magunk érezhetjük, hogy mi az, ami nem tesz jót ennek a kapcsolatnak, és mi az, ami igen. Nyilván ettől még a tapasztalatok alapján és nem utolsó sorban a Biblia alapján is meg lehet nevezni bizonyos cselekedeteket, amik egyértelműen nem tesznek jót, és ezekről például a gyülekezetben prédikáció közben beszélni. De ez önmagában semmit nem ér, főleg, ha valaki nem is hívő, neki hiába magyarázzuk, hogy ezt tegye, ezt ne tegye. Sajnos a nem hívők körében elterjedt nézet, hogy a hívő bizonyos dolgokat tesz, bizonyos dolgokat nem tesz, és ez a lényeg, pedig nem ez a lényeg. Tehát meg lehet nevezni a bűnöket akár, lehet listát írni róluk, de utána nem mindegy, mit csinálunk ezzel a listával, ezt nézzük és rettegünk, hogy jaj melyiket követtük el és azon gondolkozunk, hogyan lehetne nem elkövetni, vagy inkább Istenre hangolódunk.
A cselekedetek tényleg egy olyan terület, amin a legkönnyebb kizökkenni Istenből. Szülők is sokszor esnek abba a hibába, hogy tiltják a gyereküket ettől, attól, amattól, hogy ezt ne tedd, ezzel csak korlátok közé szorítják a gyereket, aki emiatt frusztrált lesz. Inkább a szülőknek arra kéne törekedni, hogy a gyerek megtalálja és értékelje Istennel a személyes kapcsolatot, és így önszántából ne kövessen el olyan dolgokat, amik neki nem jók. Ha pedig még nem találja meg ezt a gyerek, akkor ezek a tiltások nem vezetnek sok jóra, inkább elidegenítik Istentől. Sajnos az ember sokszor görcsösen próbálja a másikat megtéríteni, sokszor jó szándékból, mert jót akar neki, és ez a görcsösség lesz a gond, ami miatt nem fog sikerülni. Meg kell érteni, hogy mindenkinek szabad akarata van úgy dönteni, ahogy akar, és mi csak egy lehetőséget mondhatunk el az embereknek, amit vagy elfogadnak, vagy nem. A jót nem lehet ráerőltetni a másikra.

A lényeg, hogy Isten személyisége és országa más, mint amit mi gondolnánk róla, és talán hosszú idő kell, mire ezt megértjük és a gyakorlatba át is tudjuk tenni. Itt most csak egy ízelítő, morzsa volt abból, hogy Isten milyen is lenne, ez messze nem teljes, nagyon sok más dologról is szólni kéne. Ami biztos, hogy a Jézushoz fordulás által nyílik meg egy új világ számunkra, amikor elismerjük, hogy szükségünk van rá, és a Szentlélek tudja behozni az életünkbe azt a mennyeit, ami más, mint a földi.

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nameless.blog.hu/api/trackback/id/tr4116443186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meg nem értett 2021.02.28. 22:33:11

Véletlen találtam rá a blogodra,írogatásom közepette,de nagyon meglepődtem. Nagyon sokban egyezik az elképzelésem veled. Sőt,inkább azt mondanám,hogy nagyon sokban nem egyezik. Olvasva írásodat,picit irigykedtem,nagyon szépen és érthetően fejezed ki magad. Nem támadsz,ahogyan én szoktam sajnos. Az enyémhez hasonló gondolkodással még nem találkoztam,nem tudom te,hogy vagy ezzel.Mindenesetre ötöm volt felfedezni,hogy nem vagyok egyedül.

Meg nem értett 2021.03.02. 13:15:12

"Nagyjából el kell felejteni azt is, hogy parancsolat, mint olyan létezik." Szerintem is.
"Isten gyakorlatilag nem parancsol."
Mond,ki vagy te?? Annyira hasonló az istenképzetünk,hogy akár én is írhattam volna ezt a cikket.Sajnos -a részemről legalábbis - te szebben fogalmazol.
Elárulod,mi alapján gondolkodol így.(ha nem,az sem gond)

Czimby 2021.03.02. 13:26:48

@Meg nem értett: Szia! Látom, több posztomat is olvasgatod, és remélem, épülésedre lesz! A kommentek moderálás után jelennek meg, régebben jöttek kéretlen kommentek, ezért állítottam ezt be, de lassan mindegyik kommentedet meg fogom jeleníteni.
Hogy mi alapján gondolom, amit írok? Részben a Biblia alapján, részben személyes tapasztalataim, bennem kialakult istenképem alapján, részben a prédikációk, tanítások alapján, amiket a gyülekezetben hallok és magamévá tudok tenni. Egyértelműen mindenre a Biblia lenne az elsődleges és kb. kizárólagos útmutatás Istennel kapcsolatban. Nyilván a személyes tapasztalatok is erre épülnek, de előfordulhat, hogy tévedek, és később rájövök. Na, szóval a lényeg, én Istent szerető Istennek ismertem meg, és egyre inkább azt ismertem meg belőle, hogy nagyon szeret, de még annál is jobban. Eleve a szeretettel is nehezen összeegyeztethető a parancsolás (bár munkahelyen például ilyen is lehet). Az évek alatt is azt tapasztaltam, hogy Isten sosem parancsol, hogy márpedig ezt tedd meg vagy azt tedd meg. Eleve nem erőlteti rá magát az emberre, és az embernek kell erőfeszítéseket tenni, ha jobban meg akarja ismerni Isten akaratát. Istenre szabad akaratunkból figyelni kell, és így kapunk Tőle útmutatást, de ez útmutatás, lehetőség, és nem parancs szokott lenni. Sajnos kevés olyan esetet tudnék említeni, amikor személyen és egyértelműen szólt hozzám Isten, de ezek mindenképpen nagyon távol állnak a parancstól, és inkább a szeretetet éreztem bennük. Nem tudom, mennyire érthető így.
Azért is írtam erről a témáról, mert nagyon sok ember Istent is olyasminek tudja elképzelni, mint valami emberi tulajdonságokkal felruházott lényt, és ezért nehezen szakad el attól, hogy Isten valami mennydörgős parancsoló uralkodó, vagy elvárásai lennének, vagy hasonló.
Azért is azt mondom, hogy Isten nem parancsol, mert megtéréskor is olyan történik, ami már eleve teljesen nem hétköznapi. Előfordul, hogy az emberek parancsolgatnak a másik embernek, hogy ezt tegyed, azt ne tegyed, de az ember nem tud engedelmeskedni, mert eleve bűnös a természete és nem tudja jobban csinálni a dolgokat parancsra sem. Isten viszont egyszerűen megérint, és már amit eddig rosszul csináltam, onnantól kezdve jól csinálom. (Nyilván nem minden dologgal van ez így, hiszen a hívőnek is lehetnek bűnei, rossz szokásai, stb., de van, amikor pl. egyik pillanatról a másikra az ember már nem fogja jól érezni magát pl. kocsmában vagy egyéb olyan helyen, ami nem épít. Ne legyen félreértés, a kocsma is lehet jó hely, ha megfelelően használjuk, de ez is egyénfüggő, kinek mi és mennyire fér bele, de ez megint egy hosszabb történet.)

Meg nem értett 2021.03.02. 13:28:45

Csak egy észrevétel. A blogod címe:Nameless blog, hiszen a cím részletkérdés. Majd utána minden írásodnak adsz címet,hogy is van ez?

Czimby 2021.03.02. 13:31:36

@Meg nem értett: Már a posztok dzsungelében elbújt egyik posztomban írtam erről röviden. Egy keresztény zenekar neve a Nameless. Nem tartják fontosnak saját magukat megnevezni, saját maguk helyett Istenre próbálják a figyelmet terelni ezzel. Szintén egy keresztény zenekar neve a Részletkérdés, és hasonló okból lett ez a neve a zenekarnak. Innen jött a blog neve. Nem a blog címe a lényeges, hanem Isten.

Meg nem értett 2021.03.03. 21:43:04

@Czimby:A névadást értem ,köszi. "Nem a blog címe a lényeges, hanem Isten." Ebben eltérő a véleményünk.Én magamat tartom a legfontosabbnak,utána jönnek az emberek és végül a környezet. Isten nálam az utolsó,mert ha az első hárommal rendben vagyok,automatikusan Isten az első. Én nem szeretem ajnározni sem dicsérni Istent,feleslegesnek tartom ezt az emberi hozzáállást.Bár úgy tűnik semmibe veszem Istent és magamat helyezem előtérbe azért tisztában vagyok a kettőnk közti különbséggel és tudom ki milyen hatalommal rendelkezik,kinek mit köszönhetek és főleg ki tökéletes.

Czimby 2021.03.03. 21:58:32

@Meg nem értett: Abban igazad van, hogy ahhoz, hogy jó kapcsolata legyen valakinek Istennel, más dolgokat, Istentől akár teljesen független dolgokat is rendbe kell tenni, és ezt Isten nem teszi meg helyettünk, és talán nem is mondja, hogy ezekre is figyelni kell. Ha az ember önmagával nincs rendesen kibékülve, akkor Istennel sem fognak könnyen menni a dolgok, és sajnos erről alig beszélnek, a megoldást pedig elintézik azzal, hogy meg kell nézni a Bibliában, hogy Isten mit mond rólad, mint emberről, mennyire szeret. Ez mind igaz, de sokszor nem old meg semmit.
Abban is igazad van, hogy az emberekkel sem árt jóban lenni, így például a megbocsátás hiánya egy az egyben elválaszt Istentől.
Viszont ne érts félre, nem azt mondom, hogy egyetértek veled, csak valóban ezekre a dolgokra nem árt figyelni. Igazából nagyon jó kérdés, amit most felhoztál, mert ha az ember nincs rendben önmagával és a többi embernek nem tud megbocsátani, akkor mondhatni, minek foglalkozzon Istennel, semmi értelme. Nekem Isten ezzel a két dologgal kapcsolatban azt hiszem, soha nem szólt, nem adott kijelentést, nem segített, legalábbis most belegondolva nem tudok ilyenre emlékezni, de attól még tévedhetek. Talán sosem mondta, hogy bocsássak meg XY-nak, vagy hogy magamhoz így vagy úgy álljak. Ezeket mindig mások mondták, például prédikációkban szó esik főleg a megbocsátásról és arról, hogy a megbocsátás hiánya mennyire elválaszt Istentől, de nem emlékszem, hogy Isten ilyennel engem személyesen szembesített volna, hogy bocsássak már meg végre XY-nak. Bár olyannal már szembesített, hogy nincs bennem túl sok szeretet, de ezt is kedvesen mondta. Nyilván amúgy is mindenféle haragot félre kell tolnunk, bár nem jó szó ez a "kell", de csak nekünk jó, ha ezt tesszük, sokkal jobb érzés harag nélkül békességet érezve élni.
Akartam is írni ilyen témáról, amit most érintettél, hogy Istentől, az Igétől független dolgok is kellenek ahhoz, hogy Istennel jó legyen a kapcsolatunk. Olyan is volt, hogy egyik nap sokat mozogtam, sportoltam, és így este meghallgatni egy tanítást sokkal jobb volt, jobban tudtam figyelni, "tisztább" volt a fejem. Ez hatásosabb lehet, ha nagy tespedés után leül az ember meghallgatni egy tanítást is. Nincs benne a Bibliában talán, hogy mozogni, sportolni kell, de aki ülő munkát végez, annak nem árt ilyenre is figyelnie, ha teljes lényével ott akar lenni a prédikáción. Az megint egy jó kérdés, Isten akarata-e, hogy az ember egész nap tespedjen, nyilván ez kényelmes dolog, így jól elvan vele az ember, de nem annyira robbant ki a komfortzónából ez a tevékenység általában. Ha nem is itt, valahol máshol írtam erről a komfortzónás dologról és Isten akaratáról, hogy hogyan függ össze a kettő, Isten akaratának megismerése, keresése önfejlesztő hatású is, fejleszti a gondolkodást, tágítja a látókört, kirobbant a komfortzónából és ez pozitív.

Czimby 2021.03.03. 22:14:09

@Meg nem értett: Erre még nem reagáltam: "Én nem szeretem ajnározni sem dicsérni Istent" Pedig ennek is igazából csak pozitív oldala van. Mi lesz akkor rosszabb, ha mégis dicséred Istent? Nyilván nem úgy értem, hogy az utcán vagy mások előtt (mondjuk még ez se lenne annyira rossz, amikor annyi hülyeséget csinálnak az utcán, ez legalább valami jó dolog lenne). Eleve, ha az ember Istent dicséri, az egy pozitív dolog, elmondani, hogy Isten jó, mennyire jó, stb., és ha ilyen pozitív dolgokat mond ki az ember, azzal már eleve saját magát is kijjebb emeli ebből a pesszimista, mélabús világból. Ha azt mondjuk "Szenteltessék meg a te neved", már ezzel is Istent dicsérjük. Valamelyik zsoltárban van, hogy Isten a dicséretek között lakozik. A Zsoltárokban szó van arról is, hogyan, milyen módon dicsérjük Istent (milyen hangszerekkel, stb.) Hálát adni is jó dolog, és ezt sokszor nem is lehet igazán a dicsérettől elválasztani. Főleg nehéz helyzetekben, melyek lehúzzák az embert és depresszív érzésekbe süppesztik, jól jöhet a dicséret, mert ki tud emelni belőle. Tudatosítani lehet ezzel, hogy ugyan vannak rossz helyzetek, de Isten jó és szeret. Isten nem hinném, hogy azt akarja, hogy a rossz élethelyzetek és a depresszív életérzés uralkodjon rajtunk, és már azzal is ki tud ezekből emelni, ha dicsérjük Őt. Nyilván nincs mindenki mindig ilyen rossz élethelyzetben vagy depresszív hangulatban, de azt sem mondhatjuk, hogy mindig annyira jó az állapotunk, hogy jobb nem is lehetne. Szerintem minden hívőnek kellene minden nap dicsérni az Urat, hogy egy pozitív állapot, pozitív életérzés ott legyen bennünk, mégis csak ezen is látszik, hogy valaki hívő és nem olyan, mint a többi ember.

Meg nem értett 2021.03.04. 13:49:25

"Hálát adni is jó dolog" Bizony jó,legfőképpen magunk miatt.
Istent én azért nem dicsőítem,mert úgy vélem nincs rá szüksége.Ha valami jó történik velem,akkor boldog vagyok,ezt Ő azonnal érzi,azaz az érzelmeimmel beszélgetek vele és nincs szükség arra,hogy külön megköszönjek dolgokat. Másrészt,Isten nem ember,nekünk esik jól,hogy hálásak vagyunk és hálát kapunk valakitől,ha nem köszönnek meg egy szívességet,képesek vagyunk megsértődni. Isten sokkal fejlettebb személyiség. Őt nem befolyásolja a mi kis érzelmeink,amik nekünk nagyon fontosak. Ha megfigyeled és ez nagyon fontos,Istenre úgy tekintünk mint egy földi uralkodóra akit dicsérni,hálálkodni,terveit követni,engedelmeskedni stb kell.Te is írtad,Isten nem e világi logikával bír,de mi mégis e világi logikát tulajdonítunk neki. Sőt,ha rosszak vagyunk akkor büntetést várunk (lásd Ószövetség) ha pedig jók vagyunk,akkor jutalmat. Teljesen emberi logika.Ebben élünk,ezt tapasztaljuk,ezt fogadjuk el. Tehát alkottunk egy Istent,aki mindent tud és mindenre képes,de adtunk neki egy emberi agyat,ami mint a miénk tele van lelki sérülésekkel,amik befolyásolják. Azonban Isten mentes a lelki sérülésektől. Ezt azonban mi még csak megközelíteni sem tudjuk,azaz nagyon nagyon távolról csak. Azt szoktam mondani,ha az elképzelésünk hasonlít az emberi természethez,akkor nem Istenről beszélünk már.
Ha ez káros neked,de nem veszed észre akkor dühít. Ha nem káros,akkor higgyél mait akarsz,mert a hibás gondolkodás is tud segíteni.(ne vedd úgy,hogy direkt neked írtam ezt,csak írtam.Sokkal egészségesebben gondolkodsz,mint a többiek és ez nagyon jó hír számomra.Én így látom,te máshogyan,nem baj ez.)

Czimby 2021.03.04. 15:59:20

@Meg nem értett: Igen, valójában az imákra nem neki van szüksége, hanem nekünk. Mi túl sokat nem tudnánk segíteni Istennek, mivel mindenható. Mégis Ő néhány dolgot ránk bíz, hogy tegyünk meg, ilyen az evangélium hirdetése például.
Istenre azért tekintünk kicsit úgy, mint egy uralkodóra, mert a Biblia biztat erre, a hálaadása és Isten dicsőítésére, amiről például a zsoltárokban is esik szó.
Azonban az ember is szóból ért, és Isten is. Saját képére és hasonlatosságára alkotott minket. A Biblia elején is a teremtés során is Isten szólt, és így lettek dolgok, Isten a szavával, a kimondott szavával teremtette a Földet, és ami rajta van.
Bár Istennek segíteni nem sokat tudunk úgymond, mégis örül, amikor szólunk Hozzá. A Biblia, főleg az Újszövetség gyakran nevezi Őt Atyának. Az apa is örül, amikor a fia szól hozzá, így Istennek is örömet okozunk azzal, ha szólunk hozzá, ez is valamelyik zsoltárban van benne, úgy emlékszem.
Annyi mindent mondanak az emberek, amikor egyedül vannak, például van, aki bosszankodás miatt káromkodik, annak nincs semmi értelme, és akkor már mennyivel jobb inkább valami pozitív dolgot mondani helyette.
"Tehát alkottunk egy Istent" - ez így nem igaz, a kereszténységre legalábbis. A Biblia mutatja be Istent, és nem olyannak mutatja be, mint amilyennek mi az agyunk alapján megalkotnánk. Az nekünk kényelmes lenne. Isten azonban nem engedi a kényelmeskedést, és mindig igyekszik az embert a komfortzónájából kibillenteni, és arra kér, változtassuk meg a gondolkodásunkat a mi földi, "beragadt" gondolkodásunkat az övéhez hasonló gondolkodássá. Isten valóban mentes a lelki sérülésektől, ugyanakkor az ember hajlamos kivetíteni rá a saját lelkivilágát, sőt saját magához hasonlónak képzeli el a többi embert is, ezért Istent is, de már a többi emberrel kapcsolatban is érhetik meglepetések.
Valóban a mi elképzeléseink eléggé távol állnak Isten elképzeléseitől. A Biblia alapján ismerhetjük meg az Ő elképzeléseit, de megváltoztatni a saját elképzeléseinket nem megy általában, csak a Szentlélek segítségével.
Alapvető különbség kettőnk között, hogy te Istent, mint személyt nem igazán fogadod el, emiatt aztán már nagyon sok más dolog is eltér. Én úgy gondolom, a Biblia személyként tünteti fel Istent, más vallások esetleg nem. A Biblia még Jézust és a Szentlelket is személyként említi, ezt nevezik hagyományosan Szentháromságnak. A keresztény hit erre épül, mindenekelőtt arra, hogy Jézus meghalt helyettem, a bűneimet magára vette, hogy ne én hordozzam a bűneimet, hanem a bűneimet levette rólam, és így személyes kapcsolatom lehet az Atyával, aki a bűnt nem tudná elfogadni. Ezzel kezdődik a keresztény hit, hogy Jézust, mint megváltómat személyesen elfogadom, aki elvette a bűneimet. Minden ember bűnét elvette, de csak annál lesz ez valóság, aki ezt el is fogadja. Ez a központi mondanivalója az egész Bibliának, ilyet emberi agy nem hiszem, hogy kitalált volna, hiszen először nekünk hívőknek is teljesen felfoghatatlan, nonszensz volt ez.

Meg nem értett 2021.03.04. 22:38:00

Itt nagyon sok eltérés lesz.
"mivel mindenható" Nem egészen,mert nem tehet meg mindent.Naivitás,vagy szebben mondva tökéletességre kárhoztató,az,hogy Isten mindenható(azaz:akinek számára nincs lehetetlenség) Istent is kötik a törvények.Pl:nem lehet ripsz ropsz egy univerzumot megteremteni,idő kell neki,a növekedéshez.Aztán nem tudja Isten önkényesen csak úgy megszüntetni sem. Szóval azt lehet mondani,hogy Isten tudja a legtöbbet megtenni az univerzumban,de nem mindent.Most egy dogmát cáfoltam meg.
"Azonban az ember is szóból ért, és Isten is." Nagyon nagy baj lenne,ha így lenne. Isten és én össze vagyunk kötve.Bármi ami történik velem,azonnal értesül,nem kell szó.A szavak a mi szintünkön jelentenek sokat,isten más szinten van.
"Saját képére és hasonlatosságára alkotott minket."Ezt sokan nem értik.A világegyetem minden része Isten hasonmása,azért mert belőle keletkeztünk,a legeslegalja ami hasonlít Istenre.Nem az arcunk,nem a modorunk,nem az erkölcsünk,hanem az igazi atomunk,ami valóban oszthatatlan.
"Isten a szavával, a kimondott szavával teremtette a Földet" Az attól függ,mit értesz szó alatt. Ahogyan Isten teremt,azt a legtöbben meg sem értenék,ezért nagyon nagyon leegyszerűsítette az író,amit mindenki megért:Isten a szavával teremt.(magunk közt szólva,semmi köze a szónak ehhez,de nem kell mindenkinek atomfizikusnak lennie,ezért egyszerűsítették,ami viszont igazságot veszít.Ez az áldozat része.)
"Bár Istennek segíteni nem sokat tudunk úgymond, mégis örül, amikor szólunk Hozzá." Te azt írod,akkor örül ha szólunk hozzá.Én azt írom,Isten minden pillanatban örül nekünk.Ugye mennyivel tágabban gondolkodom?
" A Biblia mutatja be Istent, és nem olyannak mutatja be, mint amilyennek mi az agyunk alapján megalkotnánk." Lehet,én másképp látom.Az ószövetség Isten lélektanával foglalkozik,ami rettenetes.Illetve az író annak látta.Egy engedelmességre vágyó,akaratos,érzelmi intelligenciájában gyenge,éretlen személyiséget mutat be. Éretlen,mert ha nem úgy van ahogy akarja,ölni is képes.VIGYÁZZ!!! Én itt Mózes istenéről beszélek és nem Istenről. Csupán bele kell gondolnod,Mózes istene milyen példaképet vetít számodra? Az embereket két mérlegen méri,egyeseket(népcsoportot) szeret,másokat nem. Sokat írtam,lényeg,hogy a Biblia írója Istent a maga elképzelése után meséli el. Pedig mindenki tudja,hogy Isten a szeretet(te is írtad),de ezt csak a szájával tudja,az érzelmeivel nem.Az első az istenfogalma a második az istenképzete.
Isten oly egyszerű,hogy el sem mernénk hinni,nem is hisszük!!!

Czimby 2021.03.04. 23:15:26

@Meg nem értett: Úgy gondolom, Isten mindenható és bármikor bármit megtehetne. Mivel Ő alkotott mindent, így semminek nincs alárendelve. Minden általa lett, ami lett - ez van János evangéliumában is. A Biblia a pantokrator szót használja eredetileg, és ezt a magyar fordítás mindenhatónak nevezi. A fizika törvényeit is Ő alkotta. Ha azt akarná, holnap visszafele működne a gravitáció. Mi emberileg ezt az egészet nem tudjuk elképzelni, de nem is kell. És itt megint az emberi agy működése az, ami megpróbálja a mi elképzeléseink közé beszuszakolni Istent, és ez nem is egyezik azzal, amit a Biblia mond.

Nyilván ha szavakkal nem fejezed ki magad Isten felé, Ő akkor is tudja, mi van benned. Mégis, Ő jobban szereti, ha beszélünk Hozzá és elmondjuk neki, amit akarunk.

""Saját képére és hasonlatosságára alkotott minket."Ezt sokan nem értik.A világegyetem minden része Isten hasonmása,azért mert belőle keletkeztünk,a legeslegalja ami hasonlít Istenre.Nem az arcunk,nem a modorunk,nem az erkölcsünk,hanem az igazi atomunk,ami valóban oszthatatlan." Ebből gyakorlatilag egy szót sem értettem. Nem bonyolult, amit a Biblia mond: Isten is és az ember is rendelkezik közös tulajdonságokkal. Hogy melyek ezek a tulajdonságok, abba nem mennék bele most.

"Az attól függ,mit értesz szó alatt. Ahogyan Isten teremt,azt a legtöbben meg sem értenék,ezért nagyon nagyon leegyszerűsítette az író,amit mindenki megért:Isten a szavával teremt." Már ezt se igazán tudom követni, a zárójeles részt pláne nem. Ez is egész egyszerű: Isten kimondja, hogy valami legyen, és így lesz valami. Hogy Ő ezt hogyan csinálja, azt mi nyilván nem tudjuk, és a tudomány sem tudná leírni, hogy a semmiből hogyan áll elő valami. De ezt nem is kell megértenünk, csak bonyolult filozofálás lenne belőle, aminek semmi haszna. A Biblia szerint Isten a szavával, a beszédével teremtett, tehát kimondott valamit, tehát nem csupán gondolatok által. János evangéliumának elején Károli fordításában az van, hogy Kezdetben vala az Ige, és itt az Ige szó lenne a "szó", "beszéd", az eredeti görögben logosz áll itt. Lehet, neked valamiért a "gondolat" jobban tetszene, és lehet, nekem is jobban tetszett valamikor, de éppen ezeken a saját elképzeléseinken segít a Biblia túllépni. A hívő is kimond dolgokat, és a kimondott szónak nagyobb ereje van, mint a ki nem mondott szónak. Ha kimondasz bizonyos dolgokat (lehetőleg pozitív dolgokat), azzal mindegy megvallást teszel, és a pozitív dolgok jelenlétét elősegíted. Ez így misztikusan hangzik, de nem az. Ha például rossz lelkiállapotban vagy, és kimondod, hogy "Jézus az én megváltóm", az lehet, hogy többet segít, mint ha csak gondolsz erre. A negatív dolgok is hathatnak, például ha valaki ilyet mond ki hangosan, hogy "hülye vagyok", akkor az valóban bénító hatású is lehet. Ha azt mondasz ki valamire, hogy "meg tudom csinálni", az pedig pozitívan hathat. Ennek leginkább az imában van jelentősége, az imának pedig a Bibliára kell épülnie, tehát a téma ennél bővebb, mint ahogy most írok róla. Lehet, Isten mindent tud rólunk, de Ő kommunikálni akar velünk, és ehhez jobb a kimondott szó. Lehet, az apa örül a néma gyerekének is, és lehet, kitalálja a gondolatait is, de mégis jobban örül, ha beszél is hozzá a gyerek. Még más jelentősége is van a kimondott szónak, most egyelőre nem mennék bele ennél többe.

Az Ószövetség nekem is bonyolult, én sem értem mindig. Mózes Istene ugyanaz az Isten, mint az Újszövetség Istene. Hogy ezt nem teljesen értjük, az egy másik dolog. Viszont úgy sejtem, nem olvastad el az elejétől a végéig a Bibliát, és csak kiragadsz belőle részeket és azokon szörnyülködsz, ez nem jó. Ha mégis elolvastad, akkor bocsánat. Annyit helyesbítek még, hogy a Bibliának nem szerzője van, hanem szerzői, ami az embereket illeti, akik lejegyezték, és elég sokféle, teljesen eltérő szerzője, és eléggé sokféle korból, elég sok idő telt el a Biblia első és utolsó könyvének megírása között is. Ennek ellenére a Bibliának egyben, elejétől a végéig szemlélve van egy egységes mondanivalója, és ez lenne a lényeg. Nyilván emberileg azt várnánk, hogy amit elolvasunk belőle, azt egyből megértjük úgy, ahogy van, mert nekünk az lenne a kényelmes, de nem.
A Biblia talán a legegyedülállóbb könyv a világon több szempontból is, ezt fordították le a legtöbb nyelvre, a világ legkülönbözőbb pontjain legkülönbözőbb emberek ismerik és elfogadják, a szerzői és a keletkezése is egyedülálló. Megértem, ha valaki nem fogadja el ezt a könyvet, te rengeteg gondolatot írtál, ami szerinted valamiért úgy van, ahogy te gondolod, és nem úgy, ahogy a Biblia gondolja, de nem igazán indokoltad meg ezeket. Istennek időbe telik megalkotni egy univerzumot. Miért? Isten nem személy. Miért nem? A Bibliát nagyrészt elutasítod. Miért? Én úgy látom, a saját elképzeléseidet tartod igaznak, amiket az agyad összerakott, és nem látom az érveket amellett, amiket írsz, bár pár érved volt, de a legtöbb állításod nekem csak légből kapottnak tűnt, ezt nem bántásként mondom.

Meg nem értett 2021.03.07. 21:30:54

"A fizika törvényeit is Ő alkotta." Nem Ő alkotta,az valaminek a jelensége. A tömegvonzást nem Isten alkotta,az a tömegnek a jelensége.Az időmúlását nem Isten alkotta,az az idő jelensége. (mivel elaprózom a gondolatokat,ma csak erről írok) Nem mindent Isten alkot és Isten nem mindenható.Isten például nem tudja elpusztítani magát,amire még te is képes vagy.
A baj,hogy rosszul idealizálják Istent.Azért,mert fanatizálva vagyunk a Biblia által.Bölcsen kell gondolkodni Istenről,nem fanatikusan.
Itt viszont van egy probléma. Istenre nem tudunk úgy tekinteni,hogy ne fanatizáljuk(és idealizáljuk).Mert ha nem tudjuk fanatizálni,akkor elveszíti a legfőbb hatalmát,márpedig egy olyan Isten akinek korlátolt a hatalma,nincs előttünk tekintélye.Ezért megalkottuk a mindenható fogalmát,így már olyan Istent kreáltunk,aki mindent tud,mindent intéz.. Ebben vannak jó dolgok is,pl a mindent tud.De Te tudod mért tud Isten mindent? Mert minden össze van kötve Istennel,más szóval mindenhol és mindenkivel jelen van.Ez ismét egy törvény,amit nem Isten alkotott,egyszerűen ha valakivel össze van kötve,arról mindent tud.(picit más) Tudod e,hogy a fotont ketté lehet vágni és ha egyiket elvezeted balra a másikat jobbra és a jobb oldalit polarizálod,abban a pillanatban polarizálódik a másik fele is,mert örökké egyek.Így van ez Istennél is,annyi különbséggel,hogy bár örökké egyek vagyunk vele,nem vagyunk istenek.Ahhoz,hogy megértsd Istent és ne vágjon át a Biblia,sokkal több dolgot kell ismerned.Ilyen az emberi evolúció is.Talán egyszerűbben:a természeti törvényeket nem Isten alkotta,hanem az alkotásai következménye,jelensége. Te sem alkotod a tömegedet,hanem a föld gravitációjának a következménye.
Kissé vicces,hogy ott képzelik el Isten nagyságát ahol kevésbé az és ahol az,azt meg észre sem veszik.(ilyen Isten érett személyisége)

Czimby 2021.03.07. 22:05:32

@Meg nem értett: Úgy gondolom, hogy teljesen ellentmondásos az, amiket itt írsz, és az emberi tudomány és logika (ami ugye nagyon is véges dolog), valamint a saját egyéniséged leképeződése. Ahogy a társadalmi problémák, ugyanúgy a tudomány álláspontjai is megjelennek az istenképben. A tudomány is csak egy társadalmi tudatforma, nem több. És igen, a vallás is társadalmi tudatforma. De Isten valami más.
Azért mondasz ellent önmagadnak, mert magát az anyagot, minden láthatót és minden láthatatlant is Isten teremtett, és azokkal a tulajdonságokkal ruházta fel, amivel Ő akarta. Hogy mi ezt úgy érzékeljük, hogy ezek a tulajdonságok elválaszthatatlanok az anyagtól, az a mi bajunk. Ő megalkothatta volna úgy a világot, hogy a fizika törvényeinek fele fordítva működik, akkor nekünk az lenne a normális, és azt írnánk le a tudomány segítségével, és azt nem tudnánk elképzelni, hogy lehetne máshogy is. Ahogy gyakorlatilag most is ez a helyzet. Amiről írsz, az éppen a szűk látókörűségedet tükrözi, közben a Bibliát vádolod szűk látókörűséggel, miközben én már több példát írtam arra, miért nem szűk látókörű, de te semmivel nem támasztod alá, amit írsz. Önmagadnak mondasz ellent. A filozófia korlátoltsága, hogy meg lehet fogalmazni egy olyan agyament hülyeséget, hogy Isten nem tudja önmagát elpusztítani. Ha nem lenne korlátok közé szorítva a tudomány és az emberi tapasztalás és agytevékenységek korlátai közé, akkor fel se merülne ilyen ellentmondás. Amiket most írtál, azzal azt próbálod bizonyítani, hogy a tudomány mindenhatósága mellett állsz. A tudomány csak egy ember által kreált dolog, ettől még sok mindenre jó és jó dolog művelni a tudományt, de ugyanúgy visszatükröződik a tudományban az, hogy mi emberek csak a világ 0.01%-át ismerjük. Ennélfogva Isten megismerésére a tudomány teljesen alkalmatlan. Igazából nem is értem, amiket most összeírtál, honnan szedted, egyáltalán mire alapozod, vagy egyáltalán miért fontos. Ki lesz előbbre attól, ha ilyen dolgokon filozofálunk?
Azt nem tagadtam, hogy Isten mindenhol jelen van, mindent tud. Azt sem mondtam, hogy Isten mindenhatósága feltétlen csak úgy a mindennapokban megmutatkozik. Megtehetne bármit, amit te nem tudsz elképzelni azt is, de nem feltétlen tesz meg bármit és nem feltétlen rúgja fel a fizika törvényeit.
Tehát Isten mindennel, mindenkivel össze van kötve, rendben. De a kereszténységen belül ez kicsit más azért. Nem mindegy, Isten vele van-e valakivel vagy nincs. Lehet, Isten veled van, de semmit nem érzékelsz belőle, mert nagyon rossz helyzetben és rossz lelkiállapotban vagy. Lehet, Isten nem áll az oldaladon, mert gonosz dolgokat csinálsz. Ezekkel külön lehetne foglalkozni. Más, amikor személyes kapcsolatban van valakivel Isten, egy hívővel, és más, amikor lát mindent, amit bárki csinál itt a Földön.

"Ahhoz,hogy megértsd Istent és ne vágjon át a Biblia,sokkal több dolgot kell ismerned." Ezt megint úgy írod, mintha mindent tudnál. Honnan ez? Úgy látom, neked kellene sokkal több dolgot ismerned, például a Bibliát, mielőtt ilyeneket állítasz. Az, hogy látszólagos ellentmondások vannak a Bibliában és te azokat nem látod át, az a te problémád. De ha úgy érted, hogy a Biblia hátteréről kellene többet ismerni, például az ókori nyelveket vagy azt a társadalmat, amikor a Biblia egyes részei íródtak, akkor igaz. De szerintem nem így érted.

A fizikai törvényeket nem Isten alkotta? Milyen alapon gondolod ezt? Vegyünk egy embert, aki számítógépet épít, majd programot ír rá. Legyen ez egy játékprogram. A programozó bármilyen fura törvényeket be tud programozni abba a játékba, pl. ha kimész egy ajtón, egy teljesen másik részén gyere ki az épületnek. A pálya egyes részein van gravitáció, máshol nincs, máshol fordítva működik, ahogy a programozó akarja, úgy csinálja meg. A játékprogramban a szereplők csak azt érzékelik, hol így működik, hol úgy, és a lehetőségeikhez képest esetleg leírják, de ők nem ismerik a programkódot, a számítógépet sem, és az alkotót sem. Csak annyit ismernek ebből az egészből, amennyit az alkotó meg akar ismertetni velük. A programozó nyilván leformázhatja a winchestert, szétverheti egy baltával a számítógépet vagy önmagát is elpusztíthatja, de a játékban szereplő figuráknak ez teljesen máshogy jön le. Ez egy hasonlat, Isten a számítógép készítője, ez a számítógép az univerzum, és Ő írta rá a programot.
Az evolúcióval régebben sokat foglalkoztam. Beszélgetésünkben nemrég linkeltem egy bejegyzést, ahol szintén érintem a témát.
A tömegemet nem én alkotom, hanem Isten alkotja. És elvehetné, amikor akarná. Jézus mennybemenetele a tanítványai szeme láttára is így történt, ott az orruk előtt felemelkedett a Földről. De valószínűleg ez is szűk látókör. Én tudom, hogy Jézus így felemelkedett akkor, bár nem voltam ott. Pedig ilyet nem minden nap lát az ember.
Nem igazán értem, mi volt a célod ezzel az ellentmondásos kommenteddel, amire most reagáltam.
süti beállítások módosítása