HTML

Nameless blog, hiszen a cím részletkérdés

Hitbeli megtapasztalásaimat, gondolataimat gyakran le szoktam írni. Először csak szórakozásból nyitottam a blogot, majd jött az ötlet, hogy ha úgyis leírom a hitbeli dolgokat, akkor miért ne írjam azokat ide a blogba. Bízom benne, hogy aki olvas a blogomból, annak áldáseső fog a nyakába zúdulni és telibekapja őt Isten szeretete, ami ugyebár finoman szólva felülmúlja piciny kis képzeletünket. Na, nem azért bízom ebben, mintha olyan ügyes lennék a blogírásban, hanem azért, mert az áldáseső egyrészt mindenkinek mindig jól jön, másrészt meg hátha Isten van olyan kegyelmes, hogy a "grafomániámat" valami értelmesre felhasználja. A Szentlélek könnyeket felszárító és terheket a vállunkról leemelő szeretete ragyogja be a blog olvasóinak bensőjét, ahogy a felkelő Nap egy téli reggelen beragyogja a hóval fedett friss, csillogó tájat!

Friss topikok

Isten ereje nincs a körülményeink korlátai közé szorítva

2020.11.29. 20:48 Czimby

Csak néha-néha megy a rádió, és bemondják, hogy hány ember fertőződött meg coviddal, hányan vannak lélegeztetőgépen, és hogy mennyivel lett rosszabb a helyzet, mint korábban. Ilyenkor belegondolok egy pillanatra, hogy ha minden nap menne a rádió és a tévé, és ezeket a híreket hallanám állandóan, az mennyire megterhelne, és valószínűleg elkezdenék rettegni. Nem kell tévét nézni, rádiót hallgatni, elég, ha tudunk arról, kb. mi a helyzet, és milyen biztonsági intézkedéseket kell betartani, maszkot kell viselni, be kell tartani a távolságot, minél gyakrabban kell kezet fertőtleníteni, stb. Így teszem, mindent megteszek józanul, és közben nincs bennem félelem, nincs bennem rettegés.

Többször hallottam már istentiszteleteken, hogy Isten keze nincs megkötözve, és amit Ő cselekedni akar és tud, az nem függ attól, hogy milyen körülmények vannak körülöttünk. Ő a sivatag közepére is képes lenne a semmiből ásványvizes palackokat ledobni nekünk. Eddig csak hallottam erről, de csak mostanában tapasztaltam meg. Ez az időszak sajnos olyan, hogy sokan elvesztik a munkájukat, vagy kevesebb a munkájuk, kevesebb a bevételük, mert például az éttermek is bezárnak és sok más hely is bezár, mely embereknek ad munkát. Gyülekezetbe sem lehet menni, nem lehet gyülekezni. Viszont az történt, hogy az ősszel megkeresett egy testvér a gyülekezetből, hogy a munkahelyén szükség lenne egy emberre helyettesíteni a recepcióst, és én jutottam az eszébe. Először csak 5-10 alkalomról volt szó, de úgy alakult, hogy kétszer-háromszor annyiszor kellett már bemennem. Ez anyagilag is egy nem várt fellendülést jelent, de nem az anyagi része a lényeges, hanem sok más szempontból is jó ez most nagyon. Mivel eleve is jóval kevesebb munkám volt, mint azelőtt, könnyen bele tud süppedni az ember egy lagymatag állapotba, egy olyan életmódba, amiben nincs rendszer, és erőszakot kell vennie magán az embernek, hogy tartsa a rendet, időben felkeljen és ne süppedjen a semmittevésbe. Természetesen erre törekedtem is, viszont ez a munka, amit a testvér ajánlott, még inkább kiemel ebből, sőt jobban, mint akár az egész vírusos időszak előtt. Nyelvtanárként régen volt már úgy munkám, hogy egész nap el legyek foglalva és reggel is viszonylag korán fel kelljen kelnem, és mindezt rendszeresen. A munkahelyen 2-3 másik kolléga is ott van, akikkel nem kötelező különösebben kommunikálni, mégis szabadok vagyunk arra, hogy beszélgessünk, amikor épp nincs annyi munka. Nyelvtanárként, bármilyen hihetetlen, ez nem annyira valósult meg: megtartottam egy órát, ami előírásszerűen tanulás volt, ezen kívül csak nagyon kevés személyes kapcsolat, kötetlen beszélgetés volt a tanulókkal, a kollégákkal meg gyakorlatilag semmi, mert a főnökön kívül csak néha-néha láttam egy kollégát messziről. Pont ilyenért is imádkoztam még a nyáron, hogy jó lenne akár a gyülekezetben valami szolgálat, vagy olyan munka, ahol emberekkel kötetlenebb formában vagyok kapcsolatban, mert ez eléggé hiányzott. Azért is jó ez a munka, mert ahogy végzem a munkámat és emberekkel is kommunikálok, látom magamon, hogyan reagálok bizonyos szituációkra, miket váltanak ki belőlem, és látom azt is, mi az, ami nem az Úrtól van bennem és változtatni kell rajta. A munkahely felé útközben buszon utazom, aminek nagyon jó hangulata van, sokszor olvasgatom közben az okostelefonon a Bibliát is és más dolgokat is, például nyelvkönyveket és tanulok nyelvet. Ha akkor nem is érzem, hogy az olvasott Ige olyan nagyon hatna rám, de később, a nap végén érzem, látom magamon, hogy ott él bennem, és meghatározza a gondolkodásomat pont az, amit a buszon olvastam. Itt az egészben a legmellékesebb dolog tehát az, hogy mindezért a munkáért pénzt is kapok, és hogy mennyit. De ez is egy pozitívum ebben természetesen. Nyelvtanárként nagyon gyakran összevissza voltak óráim, és sokszor eléggé lehetetlen időpontokban, mert például amikor véget ér az emberek munkája, utána érnek rá nyelvet tanulni, vagy éppen előtte hajnalban, és ez is nagyon rendszertelenné, szétesetté tudja tenni az ember életét. Akadtak olyanok is, akik az óra előtt fél órával vagy egy perccel szóltak, hogy bocsánat, de mégsem érnek rá, mert ez és ez közbejött, amikor már teljesen összekészítettem mindent az órához, vagy már a vasútállomáson álltam, táskámban 3 súlyos nyelvkönyvvel a nyelviskola felé. És még sok más, furcsa eset is volt, amikbe nem mennék bele. Bár elkötelezett nyelvtanárnak érzem magam, de az ilyen „apróságok" miatt többször megfordult a fejemben, hogy abbahagyom az egészet. Igaz, nem akartam erről a részéről ilyen részletesen írni. A lényeg, hogy ez az álláslehetőség így a pandémia kellős közepén még jobban kiemelt abból az állapotomból, amibe nagyon sokan a pandémia miatt süppednek bele, a pozitív anyagi részéről nem is beszélve. Annyi pozitív velejárója van ennek a kis átmeneti álláslehetőségnek, ami akkor szokott lenni, amikor Istentől van valami. És itt most lehetne abba belekötni, hogy de hát ebben az időszakban mennyire nem lenne tanácsos kimozdulni otthonról, elbuszozni a munkahelyre, mert milyen következményei lehetnek. Viszont ha azt veszem, az élet nem állhat meg. Munkába járni kell, sok ember ugyanúgy jár munkába most is, mint régen, mert kell. Rá lehetne fogni, hogy nem olyan fontos, és maradjon mindenki otthon, de nem állhat meg az élet. Ezt nyilván nem lehet csak úgy kijelenteni nagy mellénnyel, hogy márpedig így gondolom és kész. Azért gondolom így, mert egyértelműen látom, hogy az Úrtól van ez a lehetőség, és a legnagyobb bolondság az lenne, ha lemondanám. Ha az Úr adja az áldást, akkor megóv attól is, amitől kell. Kegyelem ez, hogy megtart, és nem is akárhogyan tart meg. Nem úgy tart meg, hogy éppen hogy csak átvészeljük valahogy az egészet, hanem még áldással is jöjjünk ki belőle. Nem azért, mert annyira ügyes vagyok, hanem mert Ő kegyelmes. A kegyelmet nem lehet természetesnek venni és nagyon meg kell becsülni! Van ok a hálaadásra bőven, éppen ebben az egyébként nagyon ijesztő, sokakból nem is alaptalanul rettegést kiváltó időszakban, amihez hasonló időszak nem is tudom, mikor lehetett. Természetesen fontos a józanság, és meg kell tenni minden tőlünk telhetőt, hogy a vírus terjedését megakadályozzuk, még akkor is, ha értelmetlennek tűnnek az intézkedések.

Akik Istent szeretik, azoknak minden a javukra van - idézte egy prédikációban a pásztor a Bibliából egy videóban a Youtube-on. Magamra ismertem, hogy Isten a javamra fordít dolgokat ilyenkor is. Az ördög sokszor támad mindenféle lehetetlen hitetéssel, például hogy nem is szeretem Istent, vagy nem eléggé szeretem, és ez az Ige most jól odatesz ennek a hitetésnek is: „Akik Istent szeretik...." Talán ennyire még sosem volt számomra kézzelfogható, hogy Istennek gondja van az életemre. Pedig nem vagyok tökéletes, a munkahelyen is látom magamon, hogy nem mindig úgy reagálok emberekre, ahogy az a legjobb lenne, és más fogyatkozások is vannak, de Isten nem ezekkel foglalkozik, hanem egyszerűen csak gondja van az életemre. Kell ennél több? Persze, több mindig jobb, de a legjobb megbecsülni és értékelni azt, amink van. Itt az országban vagy szerte a világban rengeteg sok ember él rosszabb körülmények között, mint én.

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://nameless.blog.hu/api/trackback/id/tr616306700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meg nem értett 2021.03.02. 13:32:09

Szóval nyelvtanár vagy! Látszik,írásod folyamatos és nem használsz idegen szavakat (eltekintve a "kommunikál" szótól.
"egyértelműen látom, hogy az Úrtól van ez a lehetőség" Szinte az összes keresztény,mániákusan hisz az aktív istenképzetében,azaz isten utat mutat,segít dönteni,győzelemre viszi,ápolja,egyengeti karrierjét,stb. Én ebben nem hiszek,szerintem Isten a végtelen lehetőségek tárházát kínálja,vagy teremti meg a helyzetet automatikusan a törvények által,de nem nyúl bele az életünkbe semmilyen módon.(mondom ezt úgy,hogy az életemet mentette meg egy hang,amit ezóta sem azonosítottam be) Szerintem Isten a létfenetartó és ebben kimerült a "ténykedése". Az,hogy ez a képzet mért tetszik nekem,jó kérdés. Élvezet olvasni a cikkeid,remélem szánsz rá időt és válaszolsz nekem. Köszönöm. (csak,hogy még jobban tömjénezzelek,az írásokban amit olvasok elvétve fordul elő jó gondolat,a tiédben elvétve fordul elő rossz gondolat,ami nagyon új számomra.persze,mi az,hogy jó?)

Czimby 2021.03.02. 13:39:15

@Meg nem értett: Igen, az embernek szabad akarata van, és Isten sosem erőlteti rá magát az emberre. De valamilyen módon mégiscsak segíthet és adhat lehetőségeket. Ezekre a lehetőségekre az ember mindig mondhatná, hogy köszönöm, de nem, de általában nem mondja rá, mert felismeri, hogy jó lehetőségek. Ez nekem is egy problémám volt, vagy talán még most is az, hogy bizonyos dolgokra, problémákra azt várom, hogy Isten majd megmondja a tutifrankót, de nem teszi. Ettől még hiszem, hogy Istennek van egy tökéletes akarata mindenki életére nézve, tehát talán minden pillanatban létezik egy legjobb döntés, amit hozhatunk és amit cselekedhetünk, erre próbálhatunk törekedni. De lényegében az ember mindig szabad arra, hogy azt mondja, hogy nem.

Meg nem értett 2021.03.03. 21:09:35

@Czimby: "De valamilyen módon mégiscsak segíthet és adhat lehetőségeket." Én egyáltalán nem vallom ezt a segítséget,szerintem Istent nem hagyjuk CSAK szemlélni.Mindig várunk Tőle valamit,kivéve én. Szerintem a lehetőségek tárházát biztosítja csak,a többi rajtam,rajtunk múlik.
" Isten majd megmondja a tutifrankót" Nálam ez megszűnt,hisz akkor ellentmondásba keverednék magammal.Semmilyen elvárásom nincsen felé,igaz,szerencsére még nincs is szükségem rá,pl nem vagyok reménytelenül beteg.
"hiszem, hogy Istennek van egy tökéletes akarata mindenki életére nézve" Nálam ez is nulla.Én egy szemlélődő Istenben hiszek,párom azt mondja,hogy az én Istenem csak van.Valahogy így,léteztet és teremt dolgokat,pont elég ez.Persze azért gondolom így ,mert a keresztények többsége,lót fut Isten szoknyája alá,képtelen felnőni és önállóan gondolkodni,ezt ki nem állhatom.
"De lényegében az ember mindig szabad arra, hogy azt mondja, hogy nem.' Valamennyire szabad vagyok,de nincs miért mondanom a nemet,legalábbis Isten felé.

Czimby 2021.03.03. 21:36:55

@Meg nem értett: Bajban lennék, ha Isten akaratáról kéne írnom. Biztos, hogy van valami akarata, mert a Bibliában is benne van, hogy "Legyen meg akaratod", és ha ezt imádkozzuk, nyilván ez minket is érint valahogy, és valószínű nem csak passzív szemlélőként. Az ismert ima elején (amit én nem szoktam szó szerint imádkozni, inkább a tartalmával összhangban maradni a fontos) van: Szenteltessék meg a te neved, jöjjön el a te országod, legyen meg a te akaratod. Ez a három dolog valahogy összefügg. Ahol Isten neve szent, tehát elismerik Őt és felmagasztalják, az összefügg azzal, hogy az Ő országa megjelenik, jelen van valahol, mondjuk egy helyen vagy adott hívőben, és itt fog az Ő akarata is kifejeződni valamilyen formában, megvalósulni.
Istennek az lehet az akarata, hogy segítsünk az embereken és elmondjuk, hirdessük az evangéliumot is a többi embernek. (Nyilván nem erőszakosan, hanem szeretettel.) Ehhez nyilván ehhez megfelelő állapotban is kell lenni, és ebbe az állapotba jutás valahol az Isten akarata. Személyes problémák is akadályozhatnak például az evangélium hirdetésében, vagy sok más is, és ezeket a dolgokat félre kell tolni vagy meg kell oldani. A saját érdekemben is próbálhatom a rossz dolgokat félretolni, de ez nem feltétlen Isten akarata szerint való.
Isten akaratával való foglalkozás és annak kutatása mindenképpen kell, sőt mindenkinek kellene. Mivel Isten eleve más, mint mi, máshogy gondolkozik, az akarata is valószínű más lesz, mint amit mi gondolnánk elsőre. Így alapból is egy kevésbé szűk látókörű szemléletmódot kell elsajátítanunk, saját gondolkodásunk közben rugalmasabbá válik, közben a jól megszokott komfortzónánkból is ki kell lépnünk, szóval ez az egész feltétlenül egy jó dolog, ha mást nem, fejleszti a gondolkodást, saját magunkat is fejlesztjük vele, még akkor is, ha nem jutunk sokkal közelebb Isten akaratához.
Például van az a dolog, amit sokan prófétálásnak neveznek, volt egy időszak az életemben, amikor ez erőteljesen működött. Ezt kb. úgy kell esetemben elképzelni, hogy például ha megláttam egy embert, egyből tudtam, hogy milyen problémái lehetnek, vagy tudhattam valamit a problémáiról és sokszor ezzel párhuzamosan egy Ige is eszembe jutott, ami arra a problémára megoldás lehet. Ezeket a Szentlélek mutatta meg, és nem egy rossz dolog, hogy "belelátok" a másik emberbe, hanem ha szóba elegyedek ezzel az emberrel, akkor a beszélgetés során errefelé terelhetem a szót, vagy eleve úgy megyek oda hozzá (ami elsőre kicsit talán félelmetes lehet, de egyébként nagyon jó), hogy neked Isten ezt üzeni, hogy ... Például erről hiszem, hogy ez Isten akaratából van, és ez a legjobb dolog, amit valaha cselekedni tudtam, amikor úgy beszéltem valakivel, hogy ott volt mögötte Istentől egy kijelentés. Nyilván ezt megfelelő módon kell csinálni, és jó, ha ott van egy harmadik ember is közben. Ettől egyébként sokan elhatárolódnak hívők is, és ez nagyon nagy probléma, mert pont ezek a gyakorlati dolgok csodálatosak, és a Szentlélek működése a legjobb dolog a világon. Volt, amikor másvalaki kapott valami kijelentést velem kapcsolatban, és elmondta nekem, és ez is nagyon jó. Sajnos sokszor ez hiányzik is nagyon, mert mondjuk olvasom a Bibliát, hallgatok tanításokat, imádkozom, de mégsem jön olyan üzenet Istentől, ami igazán kéne. A prédikátorok is gyakorlatilag a saját személyiségükre és tapasztalataikra építve beszélnek, és lehet, teljesen más dolgokkal találkoztak addig, mint ami az én életemben van, és ezért nem is tud a tanítás annyira szólni hozzám. Persze, betalálhat az is, hogy "Isten szeret téged, akármilyen is van", de azért sokkal jobb, ha valaki így személyesen elmondja, hogy Isten látja, hogy ilyen és ilyen dolgok vannak az életemben, és ezekre van valami válasza.
Isten eleve egy szerető Isten, és ez aktívan megmutatkozik nála abban is, hogy az életét Jézus odaadta értünk. Ezzel nincs vége, ha a Fiát odaadta, miért ne adna mindent nekünk? Hiszem, hogy Isten csupa jót akar minden embernek, és a hívő életben ezt a jót is kell megtalálnunk. Ehhez szükség van a komfortzónából a kilépésre, a gondolkodásmód, szemléletmód megváltoztatására.
Isten például képes természetfeletti módon gyógyítani, de az sem jó, ha csak ezt várja valaki, viszont az sem, ha erről teljesen elfeledkezik. Nyitottnak kell lenni mindenre, közben emberileg is mindent meg kell próbálni megtenni. Azért sem szabad a gyógyulástól elhatárolódni, mert a nem hívőknek bizonyság lehet, ha elmondjuk nekik, és elgondolkozhatnak, hogy érdemes hívőnek lenni és megtérni. Van, aki elgondolkozik ezen, más pedig bolondnak tart, ez természetesnek mondható.

Meg nem értett 2021.03.04. 13:23:58

"Szenteltessék meg a te neved, jöjjön el a te országod, legyen meg a te akaratod." Az első gondolat szerintem felesleges,semmi értelmét nem látom,biszont nem negatív és az is valami. Az ország már más,nagyon spirituális,ha tudjuk,hogy milyen ésmit kell tennünk,egész jónak látszik.Az akaratával nem értek egyet,bár ez is nagyon spirituális. Én nem foglalkozom az akaratával,igyekszem a legjobb erkölcsi normákat felismerni és úgy élni.
"Isten akaratával való foglalkozás és annak kutatása mindenképpen kell." Ha jól sejtem te Istenre mint személyre tekintesz,igaz? Bár annak is lehet,én nem tekintem annak.talán ezért nem fér bele nálam az akarat,amely a személyre jellemző.Állítólag a bal agyféltekénk felelős a képzeletünkért,istennek kapcsolatban szerintem túl működik. De még ez sem baj,ez sem okoz kárt,csak akkor ha állandóan az Ő akaratát fürkésszük és nem törődünk a sajátunkkal.
"egy kevésbé szűk látókörű szemléletmódot kell elsajátítanunk" Nagyon szűk!
Belelátni emberekbe jó dolog lehet.Szerintem ahogyan a jeleket is érzékeljük:mindent összefantáziálunk mindennel,úgy egy egy igerész is összehozható sok mindennel.
"Isten eleve egy szerető Isten" Észre vettem,hogy sokszor említed a Bibliát. Én az Ószövetséget nem sokra tartom,sőt,inkább káros,mert Istent rosszul ábrázolja.Szerintem a szeretetbe nem fér bele az egyiptomi elsőszülöttek elpusztítása,ami számomra egy undorító,mocskos dolog lenne Istentől. Szerintem ez meg sem történt. ha mégis,abban a pillanatban áttérnék Buddha tanaira.
"a Fiát odaadta" Ezzel kezdek megbékélni,bár nem hiszem ezt sem,ha más írja,nem szoktam reagálni rá.
Szóval van pár dolog amiben nem értünk egyet,de eddig semmi olyat nem találtam,ami nagyon káros lenne.Pl.:Isten büntet,Isten akaratát kell követnünk,minden áron,vagy amit kérsz az Istentől azt megkapod végül,isten tudja mi jó nekem és azt adja,de azért állandóan kérek valamit,azaz Istent nem tekintem megbízható személynek.

Czimby 2021.03.04. 13:45:35

@Meg nem értett: Igen, Isten országa (az eredeti görögben Isten királysága) egy spirituális jellegű dolog, nem látható érzékszervekkel, nem megfogható. Az Újszövetségben valahol ez van: "Isten országa igazság, békesség, és Szentlélek által való öröm", tehát valamennyire megfoghatóvá lehet tenni számunkra így. Az örömöt sokan megvetik, keresztények is, pedig gyakorlatilag ez olvasható ki a Bibliából, lényegében ezért imádkozunk, hogy "jöjjön el a Te örömöd énbennem", tehát közvetve saját boldogságunkat kérjük, persze nem akármilyen módon, hanem Isten általi boldogságot, tehát nem például lerészegedés vagy egyéb káros dolog általi öröm ez.
Én kereszténynek vallom magam, ezért elsődleges hiteles forrás Istenről számomra a Biblia, és ezért is írom ezt Isten akaratáról. Ha a Bibliától elszakadnék, akkor sokan szektásnak mondanának (de így is vannak, akik pont ezt tartják szektásnak).
A legjobb erkölcsi normák, melyek szerint élni próbálsz, relatívak. Itt Magyarországon vannak bizonyos erkölcsi normák, de pl. Afrikában vagy ázsiai országokban teljesen más szokások, normák vannak, önmagában egyik sem egyezik teljesen az Isten szerint való "normákkal", még a mienk sem. Ezért is mondtam a látókör bővülését, mert a jól megszokott magyarországi normákat is felülbírálhatjuk a Biblia alapján. A megszokott dolgokat felülbírálni sokszor nem könnyű, sokan tiltakoznak és a magyar hagyományok esetleges felrúgásáért még szélsőséges magyargyűlölőnek is mondhatnak. Amiben felnőtt az ember, ami beleivódott születése óta, azt sokszor nagyon nehéz átírni, felülbírálni, az ember sokszor nem akar ezekkel a dolgokkal szembesülni, ellenáll, stb. És Isten pont ki akar billenteni minket a megszokott, kényelmes dolgokból, ez egy jó szokása, és a Bibliában is számos példa van arra, hogy pont oda küldött Isten valakit, ahova a legkevésbé akarta, ahova a legkevésbé érezte magát alkalmasnak. Mint egy jó apa, aki nem csak azt mondja a gyermekének, hogy csinálja meg azt, amit amúgy is meg tud csinálni, hanem valami kihívásba küldi bele.
Igen, Istent személynek tekintem, akinek van akarata is. Valóban az agy működése is össze tud hozni egy istenképet számunkra, de ez az istenkép általában nem fedi a valóságot. Az emberi agy az addigi tapasztalataira építve rak össze addig ismeretlen dolgokat, és a hit esetében ez pont nem jó. A Biblia pont olyannak mutatja be Istent, amilyennek mi nem akarnánk magunktól elképzelni, és le kell győzni sokféle prekoncepciót, hogy ez és az bizony nem úgy van, ahogy mi elképzeltük elsőre, mert mi úgy gondolnánk logikusnak, elképzelhetőnek. Látom, te is fenn akadtál pár dolgon, és azt sem könnyű elfogadni, hogy Isten a Fiát odaadta értünk. Az emberi agy ilyeneket nem találna ki, más istent képzelne el magának. Az emberi agy nagyon sok fantáziával rendelkezik, az összeesküvés elméletektől kezdve nagyon sok mindent ki tud találni, csak általában a fele sem igaz annak, amit kitalál. Így ha Istent akarjuk megismerni, nem igazán lehet az agyunkra támaszkodni, hanem helyette a Bibliára. Én nem a fantáziálásról beszéltem. Isten kijelenthet dolgokat, érzékennyé tehet minket mások problémáira, és így könnyen levesszük, ha valaki küzd valami problémával. Nyilván itt beleköphet a levesbe a saját fantáziánk is, hogy saját problémánkat látjuk bele a másik emberbe, de ezt is ki kell iktatni, ezért is jó, ha nem fogadok el semmit egy az egyben igazságként, hanem a másik embernek is úgy mondom el, hogy én ezt látom, és ezért jó, ha még egy ember ott van, aki meg tudja erősíteni, ha jól látunk valamit, vagy tud szólni, ha belemagyarázunk. Ha jól látunk valamit és tényleg Isten jelentette ki nekünk, akkor az a másik embernek is leesik, és számára felszabadító, örömteli dolog lesz Isten munkáját, kijelentését ilyen módon érzékelni.
Nem emlékszem hirtelen az egyiptomi elsőszülöttekről szóló részre, de nem hinném, hogy Isten pusztította el őket, ez inkább az emberi butaság, gyarlóság terméke lesz. Ahogy Jézus születésekor is a király minden 2 év alatti gyermeket meggyilkoltatott, ez a király finoman szólva nem volt tisztában Isten akaratával.
Isten megbízható személy, a Biblia is ezt írja róla és meghallgatja a kéréseket. Ha valamit nem kapunk meg Tőle, annak több oka is lehet.

Meg nem értett 2021.03.04. 17:13:42

"Valóban az agy működése is össze tud hozni egy istenképet számunkra, de ez az istenkép általában nem fedi a valóságot." Tapasztalatom szerint nagyon nem fedi. A kihívás az,hogy meg tudjuk különböztetni a magunk által alkotott és a valódi Istent.Nem sokaknak sikerül ez,mert az életünk tele van komplexusokkal,úgy látunk és úgy is gondolkodunk.Ennek folytán a hibás istenképzet(komplexusos) lesz a normális,hisz nem tudunk mást elképzelni.Ha erre rájövünk,nagy előrelépést tettünk a jó irányba.
"Isten megbízható személy, a Biblia is ezt írja róla" Ő az egyedüli,aki megbízható,de szerintem az Ószövetség mást ír. Még véletlenül sem akarlak megsérteni,de én az ilyen bibliát nem tudom elfogadni,ahol Istent így festik le.
4 Mózes 15:32-36
32 Mikor pedig Izráel fiai a pusztában valának, találának egy férfiat, ki fát szedeget vala szombatnapon.

33 És elvivék azt, a kik találták vala azt fát szedegetni, Mózeshez és Áronhoz és az egész gyülekezethez.

34 És õrizet alá adák azt, mert nem vala kijelentve, mit kelljen vele cselekedni.

35 És monda az Úr Mózesnek: Halállal lakoljon az a férfi, kövezze õt agyon az egész gyülekezet a táboron kivül.

36 Kivivé azért õt az egész gyülekezet a táboron kivül, és agyon kövezék õt, és meghala, a miképen parancsolta vala az Úr Mózesnek.

Nekem senki nem tudja bemagyarázni,hogy Isten ölésre biztatta az embert,hogy vegye el az életét. Ez gyilkosság,előre eltervezve,bosszúvágyból,még ha az a bosszúvágy,itt,tanítás jelleget is ölt. Én amondó vagyok,hogy itt ordít,hogy az akkori emberi logika,írta e sorokat. Hitem szerint Isten nem ölt ,nem öl és nem is fog soha és nem buzdít senki,hogy tegye.
Ettől eltekintve,nagyon köszönöm a válaszod,nagyon jó olvasni és remélem megmagyarázod nekem,hogy ezt a gyilkolást te hogyan értelmezed.Kíváncsi leszek,hogy egyezteted az istenfogalmadat az istenképzeteddel.

Czimby 2021.03.04. 17:47:56

@Meg nem értett: Sokszor évtizedek kellenek egy hívő életben, mire a hívő igazán elkezd úgy élni és úgy tekinteni Istenre, mint amilyen Isten valójában.

A 4 Mózes 15:32-36 előzményeit szerintem nem tudjuk pontosan, vagyis hogy ki volt az, akit megköveztek. Csak annyit tudunk meg róla, hogy nem tartott be egy törvényt, de elképzelhető, hogy sorozatosan nem tartott be több törvényt sem, teljesen szándékosan megszegte. Mivel nem ismerjük pontosan azt az illetőt, nem tudhatjuk, miért "érdemelte meg" ezt a büntetést, legalábbis én feltételezem, hogy ír erről az illetőről a Biblia részletesebben. Elképzelhető, hogy nagyon kemény törvényszegések is vannak a háta mögött, és már többször szóltak neki, hogy nem így kéne, és nem hallgatott rá. Nem tudni.
Az Újszövetséggel megkezdődött a kegyelem időszaka. Az Ószövetségben ez nem volt teljesen így. Különböző ún. üdvtörténeti korszakok vannak. Most a kegyelem korszakában élünk. Istennek mindig a bűnnel volt gondja, tehát a bűnös emberrel nem tudott mit kezdeni és most sem tud. Aki bűnös, annak el kell kárhoznia, mert a bűn nem kompatibilis Istennel. Az Ószövetség idejében áldozatot mutattak be Istennek, és ezzel engesztelték ki, általában egy bárányt megöltek, ezt mutatták be Istennek, és mintegy átkerültek az emberek bűnei arra az állatra, és az állat magával vitte a bűnöket, így az emberek bűn nélküliek lettek, így Istennel közösségbe kerülhettek. Évente mutatott be az ószövetségi időkben a pap ilyen áldozatot. Az ember, akit az idézett részben megöltek, valószínű nem is akart hallani ilyen helyettesítő áldozatról, miközben tudatosan vétkezett, tehát saját magára hozta a bajt. Ha nem tudatosan vétkezett volna, és csatlakozott volna ahhoz a néphez, akik évente állatáldozatot mutatnak be, akkor nyilván nem kellett volna őt megölni, mert a bárányt ölték volna meg helyette is és a nép között a többi ember bűne miatt is. Így mentesült volna a bűn következményétől. A bűn következménye a halál, a kárhozat lenne.
Lehet, ez most durván fog hangzani, de ha nem ölték volna meg azt az ember, valószínű semmit nem változtatott volna a lényegen, előbb-utóbb úgyis meghalt volna és ugyanúgy a kárhozatba ment volna, mivel bűnös életet élt és nem akart részesülni az áldozati bárány általi váltságból sem. A kárhozat az örökkévalóságig tart, tehát soha nem lesz vége, ehhez képest szinte mindegy, az a pár év, amit még élhetett volna, az van-e vagy nincs. Mivel bűnös életet élhetett az az ember, valószínű sokaknak ártott is vele. Tehát arra tudok gondolni, az az ember egy elkötelezett bűnös volt. Ez az én tippem, de nem vagyok teológus, és lehet, nem ez az igazság.
Ahogy írtam, egy örök törvény Istenné, hogy a bűnnel nem tud közösséget vállalni. A bűnös ember megy a pokolba, ha meghal. Minden ember bűnös, és az ember nem tud túl sokat tenni ellene, megpróbálhat bűnök nélkül élni, de az elkövetett bűnei miatt Istent ki kéne engesztelnie, tehát a bűn következményét, a halált valakinek el kellene vinnie, pontosabban valaminek, vagyis egy állatnak, egy báránynak. A mai világban nem szokás már állatokat feláldozni, hogy a bűneink miatt kiengeszteljük Istent. Viszont valami engesztelés mégis kell, mert különben nem üdvözülhetünk. Mi hát a megoldás? A megoldás Jézus: Ő halt meg a bűneink miatt, és az onnantól kezdve megszülető összes ember összes bűnét Jézus magára vette, a mi bűneinket is. Így nekünk annyi a dolgunk, hogy ezt elfogadjuk. Ha azt mondjuk, nem akarunk bűnös életet élni, és elfogadjuk Jézus értünk hozott áldozatát, akkor üdvözülhetünk. Igazából ebben semmi bonyolult nincs, nem kell erőfeszítést hozni, csak elismerni, hogy bűnösek vagyunk és elfogadni, hogy Jézus magára vette a bűneinket. A Biblia szerint csak így lehet a mennybe jutni. Sokan mondják, hogy nem érdekli őket, meg nem is hisznek az egészben, meg hogy ne mondja meg nekik senki, hogy hogyan éljenek. Sokszor talán nem is annyira a hit hiánya, hanem a jól megszokott, jól bevált életmódhoz ragaszkodás az oka annak, ha valaki nem fogadja el ezt. Erre is mondom, hogy a látókör bővülése, a komfortzónából, a megszokott dolgokból való kilépés jó dolog, mert vele jár a hívő élettel, legalábbis a valamire való hívő élettel. Ha valaki nem hallgat a jó szóra, nem engedelmeskedik Istennek, akkor nem tud üdvözülni, hanem örökre meghal, vagyis elkárhozik, és erre a sorsra jutott az az ember is, akinek a történetét idézted a Bibliából. De ebben nem azt kell látni, hogy Isten mennyire rossz, hanem az ellenkezőjét, hogy mindenki számára megadja a lehetőséget, hogy döntsön az üdvösség mellett. Ha valaki bűnös életmódot akar folytatni és így akar élni és nem érdekli semmi, azzal nem nagyon lehet általában mit kezdeni. Nem egykönnyen mond el Isten az emberről, ahhoz már valami ritka nyomós indok kell, és azt mondom, inkább húszezerszer odaállítja Isten az embert a lehetőség elé, hogy döntsön, hogy az üdvösséget választja. De emberileg sok mindent nem tudunk, azt sem, melyik lehetőség lesz az utolsó.

Meg nem értett 2021.03.05. 19:49:27

"Lehet, ez most durván fog hangzani, de ha nem ölték volna meg azt az ember, valószínű semmit nem változtatott volna a lényegen, előbb-utóbb úgyis meghalt volna" Csalódtam.Gondold végig,ha egy abortusz ellenesnek ezt felhoznád,kitépné a haját. Előbb utóbb meghalunk,de valakit azért megölni,mert úgy is meghal egyszer,hááát. Isten nem így gondolkodik,nem úgy mint mi emberek.
" A kárhozat az örökkévalóságig tart, tehát soha nem lesz vége, ehhez képest szinte mindegy, az a pár év, amit még élhetett volna, az van-e vagy nincs." Olyan szépeket írtál,és olyan jókat,hogy most nagyon meg vagyok lepve. Soha de soha ne magyarázd meg,hogy a gyilkosság mért hasznos!! Olyan tévútra visz,hogy Isten sem hoz vissza. Tegyél különbséget ember és Isten között.Az indokod mint ember elfogadom,mert így gondolkodsz valamiért,ezen a szinten vagy,de azt,hogy Isten öl,hááát,meg kell vizsgálnod az elképzeléseid alapját Istenről.
"Tehát arra tudok gondolni, az az ember egy elkötelezett bűnös volt." Látod,meg is van a magyarázatod,amit el tudsz fogadni,oly egyszerű.Sajnos tévúton jársz,de nem azért mert én jó úton vagyok,dehogy. Azért mert olyan Istenben hiszel,aki gyilkol. Minden embernek vannak lelki sérülései,ezeken át kell látni,te még nem látsz át. Sejtem,kezdesz dühös lenni rám,megértelek.De szerinted ha úgy akarom befolyásolni az istenképedet,hogy Isten a szeretet és szeretetből nem lehet ölni,az jó vagy rossz??
Sajnos az embereknek a kritikai érzékük vagy túlzó vagy semmi. A Biblia hasznos és jó könyv,vannak benne nagyon jó és szép dolgok,de álljon meg a menet,azért minden szart nem fogadok el.A Bibliát emberek írták embereknek,nagyon régen. A kultúra,erkölcs,és az elképzelések és ehhez hozzá társított nyelv(e kettő nagyon fontos!!!elképzelés,nyelvben) stb más volt mint napjainkban. Ezt egyszerűen képtelenek felfogni.A Bibliát én nem dobnám a tűzre,ez baromság,de átformálnám,meghagyva az eredetit valahol.Pofon egyszerű ám,képzeld el,a te fiatalkori logikádat,észjárásodat,erkölcsödet,stb,egyezik a maival?? Ha igen,nagy baj van. Hasonló? Igen,hasonló,mert nem minden gondolatod volt rossz. Ilyen a Biblia is. Nem ésszel kell olvasni,hanem bölcsességgel.Ám manapság a bölcsesség....kevés ember birtokolja.
"a látókör bővülése, a komfortzónából, a megszokott dolgokból való kilépés jó dolog," Ez már tetszik,ilyennek ismertelek meg.
"Nem egykönnyen mond le Isten az emberről, ahhoz már valami ritka nyomós indok kell," Óó,ismét. Gyakorlatilag teljesen embernek képzeled Istent.Isten soha nem mond le senkiről,Ő Isten akit te "mindenhatónak " nevezel,de valószínűleg a varázslásokban,nem pedig személyiségben. Nagyon fontos,ha el tudsz képzelni egy érett személyiséget,akkor képzeld el,és az legyen Isten. A baj az,hogy nincs előttünk példa az érett személyiségről,naná,hogy nem tudjuk elképzelni. Szegény Isten,ha tudná miket gondolunk róla(persze tudja)zokogna,mint egy csecsemő,megállás nélkül. (ez egy kép volt,nem gondolom komolyan)

Meg nem értett 2021.03.05. 19:49:31

Ó,ó. Amit az illető hátteréről írtál,azt a feltételezést tökéletesen el tudom fogadni egy embertől,tökéletesen.De ha isten valakit megkövezésre ítél,az az isten számomra egy féreggel egyenlő,illetve még azzal sem.
"Istennek mindig a bűnnel volt gondja, tehát a bűnös emberrel nem tudott mit kezdeni és most sem tud." Ez egy közkedvelt ....hm...butaság. Aki ezt kitalálta,- tudom nem te voltál -,az Istent mint embert képzelte el.Azaz megfordította az elképzelést,miszerint mi hasonlítunk Istenre,ő azt gondolta,hát akkor Isten is hasonlít ránk.Na itt vezette be az egész kereszténységet az erdőbe és azóta is ott bolyonganak. Isten gyakorlatilag nem hasonlít az emberre.Mi szeméylként tekintünk rá mert így tudjuk elképzelni. Ehhez tudnunk kell az alapokat.Az istenkép gyermekkorban alakul ki,hogy milyen lesz,nagyban függ a szüleink hozzáállásától,felénk.Tehát az alap motívumunk egy kisgyermek istenképe.Egy kisgyermek pedig egy jó tündért képzel el,egy igazságost de az ő szemszögéből.Aztán erre mg rárakódnak a lelki bajaink magyarázatai,azaz isten meg kell,hogy büntesse a rosszat,mert mikor én rossz voltam,engem is megbüntettek és én is megbüntetem aki rossz velem szemben,még magamat is!!! Ezt az emberi logikát aztán ráhúzzuk Istenre,segítségül hívva az idézetedet és máris isten olyan mint az élet,mint a szüleink,társadalmunk igazsága. Ezért írtam minap,hogy alkotunk egy istent.
"Aki bűnös, annak el kell kárhoznia, mert a bűn nem kompatibilis Istennel." Istennel minden kompatibilis!Mindenki lekorlátozza,hülyére veszi,bizalmatlan iránta,erkölcstelennek nézi,éretlen személyiségnek képzeli el Istent.Gyakorlatilag ezzel önmagát ábrázolja.Egyik véglet az,mikor azt mondod Isten a mindenható,a másik mikor együgyűnek gondolod Istent.Ez azért van,mert isten szeretetét összekeverik az emberi szeretettel.Ha így lenne,minden igaz lenne.A gyilkolás,a bosszú,a düh,minden. Azt kell megérteni,hogy Isten nem ember.Persze amikor 40-50 évig ebben a hiszemben élünk,nem megy ez az írásom végén egy csettintésre.Mert nekünk szükségünk van egy istenképre,és pont arra,amit elképzelünk,mert pontosan olyat képzelünk el,amilyenek vagyunk,egy sérült és rossz istent. Mivel mi sérültek vagyunk,nem is értjük mi az,hogy sérülés mentes istenkép.Nem fogjuk fel.Szinte lehetetlen. Oly könnyedén belenyugszunk,hogy isten egy gyilkos,mint abba,hogy a nap keleten kel fel.Ám vagyunk olyan értelmesek a 21.században,hogy azt mondjuk a szánkkal,hogy Isten a szeretet. De nem akarjuk és nem tudjuk ezt komolyan venni.Hú,ez már sok. Isten sohasem gyilkolt,büntetett,mert Isten nem ember. Ez vajon mért fájdalmas??Na ez a te dolgod,hogy megkeresd magadban.

Czimby 2021.03.05. 20:38:35

@Meg nem értett: Kicsit az a meglátásom, hogy te provokálni jöttél ide. Direkt felhozol olyan témát, amire előbb-utóbb biztos valami olyat fogok válaszolni, amire jól meg tudod mondani, hogy én tévúton járok és mennyire el vagyok tévedve. Azt jó, ha tudod, én nem akarok megfelelni neked, és nem hat meg, hogy neked mi a véleményed rólam, hiába hordasz össze rám mindent, hogy így tévúton járok, úgy tévúton járok. Nekem úgy tűnik, te nem tudod tiszteletben tartani az álláspontom, és mindenfélével vádolsz engem. Mindenesetre azt is jó tudnod, hogy ha bosszantani akarnál, akkor az nem sikerült, mert jót mosolyogtam. Tudod, hány ilyen emberrel találkoztam, akik meg vannak győződve, hogy rosszul gondolom, amit gondolok, és szűk látókörűnek tartanak? Nekem ez nem új. Bár lehet, csak egy gyenge pillanatod volt ez most. Te Istennél okosabbnak gondolod magad, és neki is meg akarod mondani, mit tegyen, mit ne tegyen, pedig el kéne ismerned, hogy a világnak a 0.01%-át, ha ismered, míg Isten a 100%-át, így megmondani neki, hogy milyen legyen, az nem éppen célravezető. Isten nem olyan, mint amilyennel elképzeled, vagy bárki elképzelni, bármennyire is igaznak tartod az elképzelésed. Milyen alapon tartod igaznak a saját elképzelésed Istenről? Miféle kijelentést kaptál? Arról sem lehet megbízható információd, hogy én rosszul képzelem el Istent. Ha mégis, mi alapján? Az emberi logika alapján?
"úgy akarom befolyásolni az istenképedet,hogy Isten a szeretet és szeretetből nem lehet ölni,az jó vagy rossz" Itt álljunk meg egy kicsit! Mit akarsz te befolyásolni? Nekem az Istenképemet Isten befolyásolja, ember nem, és egyébként is eddig csak halvány fogalmaid vannak az én istenképemről, így azt befolyásolni eléggé bajos lenne, bármennyire is szeretnéd befolyásolni. Hiába mondanád el, hogy Isten a szeretet, mert én ezt tudom, jobban mint gondolnád. Személyesen éreztem Isten szeretetét, és amit te ehhez képest megpróbálnál Isten szeretetéből megmagyarázni nekem, az labdába sem rúgna ehhez képest. Számomra is összeegyeztethetetlen Isten szeretetével a gyilkolászás, ha nem is írtam eddig ezt ezekkel a szavakkal.
Te tettél fel egy egyébként is eléggé sok vita tárgyát képező kérdést, amire én válaszoltam a legjobbnak gondolt tudásom (és nem az istenképem!) alapján, amiből te levonod a következtetést, hogy én gyilkolászósnak képzelem el Istent. Nem képzelem el gyilkolászósnak Istent. Te hoztad fel a témát. Hogy az Ószövetségben miért így van, nem tudom, én csak egy sejtésem, elképzelésem írtam le, melynek igazságtartalmát sem állítottam 100%-ra. Nem tudok mindent Istenről. Azt sem, hogy az Ószövetségben miért vannak olyan dolgok, amilyenek. Egyszerűen el kellene ismerned neked is, hogy nem tudhatsz mindent Istenről. Mivel eleve felfoghatatlan. Úgy írsz, mintha mindent tudnál és meg akarnál győzni. De valójában nem indokolsz meg semmit, csak a saját véleményed, elképzeléseid írod, amiben van jó is, de azért egy az egyben nem kellene a teljes igazságnak gondolod azt, amit Istenről elképzeltél, én kicsit több higgadtságot javasolnék. Azért is vagyunk itt a Földön, hogy tanuljunk, Istent egyre jobban megismerjük. A tanulás közben belebotlunk olyan dolgokba, amiket nagyon nem értünk, sőt megakadunk rajtuk. Most te is a tanulásnak egy ilyen fázisában vagy. És most nagyon megakadtál, ezek szerint még sok tanulnivalód van. Nekem is. Kinek nincs?
Az a baj, hogy kiragadsz bizonyos dolgokat a válaszomban, amibe jól bele tudsz kötni, pedig szinte rögtön utána írom a megoldást is arra, amit te szűk látókörűségnek nevezel. Ezzel nem megbántani akarlak, csak kérlek, próbáld nem egy-egy mondatomat kiragadva és csak azon felbuzdulva a válaszod megfogalmazni, hanem az egész válaszomat átfogóan nézd, mert teljesen más a mondanivalóm, mint amit te annak véltél! :) Leírtam, Istennek a bűnnel van a gondja. Erre jól lecsaptál és ezen csámcsogsz hosszú sorokon keresztül, de amit utána írok, azt talán el se olvastad. Biztos nem tűnt fel, én nem korlátozom le Istent, épp ellenkezőleg, mert ugyan volt bűn, de nincs bűn számomra, tehát nincs ott az az akadály, amire most nagyon lecsaptál. Megértem, hogy valamiért nagyon lecsapsz pár mondatomra és azokon lovagolsz, de a normális eszmecseréhez elengedhetetlen lenne, hogy ne ezt tedd, hanem az üzenetem többi részét is olvasd el. Ezt ki mondta egyébként, hogy Istennel minden kompatibilis? Csak úgy gondolod, vagy valami alapja is van? Most "mindenkit" felhozol, hogy "önmagát ábrázolja" ebben az istenképben. Ez az istenkép, ez a Bibliában van, erre is utaltam korábban, hogy ezt ember nem találná ki magának magától. Hidd el, én is sokáig nem így hittem, ahogy most, és én sem tudtam megbékélni azokkal a dolgokkal, amikkel most te nem, de idővel rájöttem, hogy akkor gondoltam rosszul.
Ne érts félre, nincs harag bennem, csak kérlek, kicsit higgadtabban, globálisabban olvasd át, amit válaszolok, és ne egy-egy mondatot kiragadva és azokon lovagolva válaszolj.

Czimby 2021.03.05. 20:53:45

@Meg nem értett: Ami a Bibliát illeti: Nem tudom, a Bibliából mennyit olvastál el, mennyit tanulmányoztad. Vagy hányszor olvastad el elejétől a végéig és kutattad az összefüggéseit, és ebbe mennyi időt fektettél. Azért hozom ezt fel, mert tényleg érdekelne, hogy mi alapján állítod a Bibliáról azt, amit. Eddig egyetlen részt ragadtál ki a Bibliából és azzal kifejezted egyet nem értésed. De a Biblia nem ebből az egyetlen részből áll, nagyon sok más is van benne. Például pár ezer évvel előre megírtak az Ószövetségben olyat, ami az Újszövetség idejében megtörtént. A Bibliát átfogóan kell szemlélni. Az a baj, a Bibliából is és az én kommentemből is kiragadsz egy-egy mondatot, és azzal foglalkozol, hogy abban mi a hiba. Pedig nem sokkal később ott van a válasz a hibára is, és hogy mi rá a megoldás. Lehet, a Bibliával is így lennél, ha nem csak azt az egy részt olvasnád el belőle, és megértenéd azt is, ami számodra megbotránkoztató.

Czimby 2021.03.05. 21:09:16

@Meg nem értett: Az abortuszellenességről pedig: én is abortuszellenes vagyok. Megint egyetlen mondatot ragadtál ki és abban kerested, mi a hiba. Nem általában véve értettem, hogy az ember úgyis meghal, akkor minek éljen, öljük csak meg. Itt egy ritkamód gyarló, bűnös, közveszélyes, tömeggyilkos, nem tudom, még milyen emberről van szó, akit semmi nem érdekel és még az Isten sem tudja megállítani. (Most ebbe is bele lehet kötni, mi az, hogy az Isten se tudja megállítani.) Mivel ő nem akar megváltozni, egyenesen a pokol felé tart, beszippantotta, mint egy fekete lyuk és nincs visszaút már. Erre értettem, hogy a hátralevő időt "megspórolhatjuk", és ha előbb meghal, akkor is ugyanúgy a pokolba kerül, mint ha még él valahány évet. Ebben a megfogalmazásban is rengeteg hibát tudsz találni, ha akarsz. Tehát egy szabad akaratából elvetemült gonosz emberről van szó, akit Isten, tegyük fel, megölhet. Az abortusz azokra vonatkozik, akiknek még szabad akaratunk sincs. Azért elég nagy a különbség. Hogy Isten mit csinál a legelvetemültebb emberrel a világon, arra a válaszom, hogy nem tudom! Erre volt egy gondolat, amit írtam. És nem azért írtam ezt, mert Istent ilyennek képzelem el, mielőtt ezt gondolnád.

Meg nem értett 2021.03.07. 12:05:28

@Czimby: "Kicsit az a meglátásom, hogy te provokálni jöttél ide." Megértem,hogy így látod,részben igazad van. Nagyon ritkán bukkanok jó gondolatokra,amiket be tudok építeni magamba,a legfőbb cél ez. De ha ez nem jön össze,sokat tanulok, a téves nézetekből is,mert ezek gondolkodásra késztetnek,,új fogalmakra,új szemléletre. Ezért inkább válaszolok,mind írok. Te ezt látod provokációnak,pedig csak ezek mozgatnak meg.De hidd el,azért akad pár nagyon jó gondolat is,még a 777-en is. Ki is gyüjtöttem és idézni szoktam nekik,hogy "de hisz múlt 7en,azt írtátok,hogy Isten nem büntet,ma meg az ellenkezőjét" Képzelheted,mennyire utáltak.
"Azt jó, ha tudod, én nem akarok megfelelni neked" Ó,dehogy nem. Maximum nem akarsz túlzásokba esni.Látod,ez is lélektan.(végén írok róla)
"jót mosolyogtam" Helyes. Elárulom,én inkább értetlenkedni szoktam. De örömömet találom benne én is. Ez maradjon is szórakozás,de én sokat tanulok belőle,amit köszönök neked.
"Te Istennél okosabbnak gondolod magad" Istennél?? Még tőled sem!! Viszont ha azt hiszed okosabbnak tartom magam Istennél, akkor vagy te nem érted amit írok,vagy én írok rosszul.
"a világnak a 0.01%-át, ha ismered, míg Isten a 100%-át," Jól látod!
"Az emberi logika alapján?" Pontosan! Elképzelünk egy uralkodót (Istent),de sem példát sem tudást nem hordozunk arról,milyen egy tökéletes uralkodó. És mivel nincs jó tapasztalatunk,ezzel ami van,képzeljü el Istent.
"Nekem az Istenképemet Isten befolyásolja," Húha. Mit gondolsz mért van annyi istenképzet? Mert az emberek mások.Más életet éltek,mások a lelki sérüléseik,elképzeléseik a jórol és a rosszról. Ha sejtenéd,hogy ezek mennyire befolyásolnak téged,el sem hinnéd,mint ahogyan nem is hiszed (naná,hisz amit nem tudsz,arrol fogalmad sincs).Pedig csak egy másik embert kellene megfigyelned, aztán magadat. Isten úgy szeret téged,ahogyan vagy,Ő az egyedüli aki nem befolyásol.
"Számomra is összeegyeztethetetlen Isten szeretetével a gyilkolászás, ha nem is írtam eddig ezt ezekkel a szavakkal." Ez az!! Ezért tetszett az első írásod,amit olvastam.De idővel,rájöttem,hogy ezt csak írod,de mivel a Bibliában Isten gyilkol,inkább megmagyarázod,hogy mért igaz amit olvasol, de nem vallod. Én vallom:aki az ellenkezőjét állítja az hazudik,ha a Biblia,akkor a Biblia hazudik.Látod,én nem magyarázom meg.
" én kicsit több higgadtságot javasolnék" Rám férne,igazad van.
" Egyszerűen el kellene ismerned neked is, hogy nem tudhatsz mindent Istenről. " Meg fogsz lepődni,én Istennel nem is foglalkoznék. Annál többet az emberi kapcsolatokkal.Kit érdekel Isten? Elvan Ő magában. Mi viszont az elképzeléseinkkel tönkrevágjuk az életünket. Ilyen a büntetés.Ha rossz vagyok,Isten megbüntet. Rémes.
" Ezt ki mondta egyébként, hogy Istennel minden kompatibilis? " Isten teremtette a világot,igaz? Minden Őbelőle van,igaz? Ha minden belőle van,mi az ami nem kompatibilis vele?? Istennel minden összefügg,mert benne vagyunk.
Végezetül: hmmm,nem tudom. Az a baj,hogy túl sok mindent akarok megválaszolni. Ráadásul minél rövidebben. Az alapok hiányában. Valószínű én vagyok a hibás! Bár még mindig hihetetlen,hogy azt hiszed,Istennél okosabbnak tartom magamat. Mit írhattam,hogy ezt gondolod? (teszem fel a kérdést magamnak)
Érdekel az emberi lélektan? Mikor ráeszmélsz,hogyan gondolkodunk és mi befolyásolja gondolatainkat,jó nagyot csapsz a homlokodra. Először elkeserítő,utána szórakoztató,majd zavaró.,de nagyon érdekes.
Délután csak egy gondolatodra válaszolok,talán jobban sikerül.

Meg nem értett 2021.03.07. 12:05:51

@Czimby:Rövid leszek,ez sajnos torzulást von maga után. Alapok:Istenképünket a kötődési mintáink (szüleinkhez,társadalomhoz) határozzák meg.Ezek már nagyon kis korban elkezdenek befolyásolni bennünket,tudattalanul.Tapasztalataink,tanulmányaink jönnek utána.Aztán az,hogy örökletesen,mire vagy képes,hajlamos,érzékeny.A lelki sérüléseink is nagyon hatnak ránk.Ezeket a szüleinktől és a környezetünktől kapjuk,mint terhet.Istenfogalmadat nagyrészt a szüleidtől vetted át,akár hívők voltak,akár nem.Majd mások véleménye is bekavart,olvasott és hallott formában.Még Isten közelébe sem jutottál,már befolyás alá kerültél és nagyrészt kialakítottad istenképzetedet és fogalmadat.Változtatni nagyon nehéz.
Mikor már gondolkodtál Istenről (háttérben azokkal amiket írtam) tudatosan, rengeteg dolgot belehoztál a képzeletedbe:Istentől kezdtél függni pozitívan és negatívan.(szeretet éhség és büntetés)Ha megtanítottak bízni,akkor Istent mindig magad mellett érzed,ha nem,akkor hol megjelenik neked,hol nem.Kialakítunk Isten pótló dolgokat:kéményseprő megjelenik,megfogjuk a gombot.Ezek lélektani nyereséggel járnak.Idealizálunk egy istenképet,(Isten a gyógyító) és ha nem gyógyulunk meg,csalódunk.Saját istenképünkkel élünk amit innen onnan összeszedünk,egy kis büntető Isten,az önértékelési hiányaink miatt egy kis vágy beteljesítő Isten,ezekből kialakítunk egy istenképet és nem vesszük észre a valódi Istent.Majd abban a naivitásban élünk,hogy megtaláltuk a valódi Istent.Aztán nagyon szeretjük befolyásolni(!!) Istent.Vallásos mágiával amit imának hívunk.Szentelt barkával is,stb
A bizonytalanul kötődő,Isten büntetésére gyanakszik,belevésődött ez a kötődési minta.Ezért teljesen természetes számára Isten büntetése,öldöklése.Szüleink,környezetünk előszeretettel alkalmazott bűntudatot velünk szemben. Ezért ha rossz vagy szereted magad(mert szerettek) ha rossz vagy nem szereted magad(mert téged sem szerettek) és ezt alkalmazod Istenre is.Ez kötődési minta.Minden ember lelkiismerete tökéletlen.A lelkiismeret,a személyiségfejlődéssel együtt alakul ki,ezért Isten szava nem a lelkiismeret szava (bár tud a lelkiismeretünkön keresztül üzenni). Lelkiismeretünk korlátozott.A pozitív és a negatív istenképzeteink is tudnak a fantáziánk termékei lenni.Ha a vágyaink adják a pozitív istenképet,akkor teremtettem egy Istent,ami vágy alapú.Pozitív de idealizált istenképzet az a jó tündér.aranyhal.Rengeteg istenkép van,pót szülő istenkép:Istenről alkotott pozitív istenkép,döntően a vágyainkra alapul.Megbocsájtó Isten:sokak számára ez a pozitív tartalma Istennek.Ennek ellenkezője a büntető istenkép,ami az igazság érzetünket helyre teszi. Sok képzet van még.Lényeg,hogy az ember nem tökéletes és tele van lelki sérüléssel. Ezért egy tökéletlen Istent tud csak elképzelni,hisz nem tapasztalt tökéletességet senkitől,ezért bár nem veszi észre,az istenképzete tökéletlen.Azaz olyan Istent teremtünk,ami közel áll hozzánk és kizárólag nekün hasznos( ezt persze csak hisszük,mert a büntetés nem hasznos).Olyan ami a mi erkölcsi normáinkkat és tudásunkat hordozza.Ezért ha te azt hiszed Isten megölte a rőzse szedőt az azért van,mert így igazság van szolgáltatva számodra,hisz törvényt szeget,meg kell kapnia a büntetést.Ez gyermekkori igazságszolgáltatás,mert így bántak velünk és mi is így bánunk másokkal,tehát istennek is így kell bánnia.Nagyon röviden írtam,ez nem jó.

Czimby 2021.03.07. 12:42:45

Az tényleg érdekelne, ha a 777-en egyszer azt írják, Isten nem büntet, máskor meg azt, hogy igen, akkor mivel magyarázzák. Ha tényleg csak megkérdezed ezt, azért nem kellene, hogy utáljanak.

> "Te Istennél okosabbnak gondolod magad" Istennél?? Még tőled sem!! Viszont ha azt hiszed okosabbnak tartom magam Istennél, akkor vagy te nem érted amit írok,vagy én írok rosszul.
Nekem az írásodból úgy jött le, hogy te alapigazságnak gondolod, amiket írsz: ha Isten ezt és ezt teszi, akkor Ő számodra egy féreg. És általában a véleményed Istenről nekem egy amolyan fixnek vett dolognak számít, hogy te erről meg vagy győződve teljesen, pedig igazából ez a véleményed is lélektanilag visszavezethető különféle okokra, hogy miért így gondolod. Meg akarnád mondani Istennek, hogy az öléshez hogyan viszonyuljon, de így, hogy a világ 0.01%-át ismered, Ő meg a 100%-át, így ezeken a "tanácsaidon" Ő inkább mosolyog, mert tudja, nem látsz mindent át, amit Ő igen. És én sem látom át. Eleve mi csak a születéstől a biológiai halálig látunk, ennyi idő alatt érzékeljük a világ körülöttünk történő dolgainak 0.01%-át, és egy részét valószínűleg nem is pontosan érzékeljük. A halálról mondhatni egy átlagembernek 0 ismerete van. A biológiai halál egy dolog, de mi van azon túl? Vége mindennek? Vagy mi történik? Részben ezért is csóváltam a fejem, amikor Istent "felülbírálod" a "gyilkolászása" alapján. A halálról, amiről mi kb. semmit nem tudunk, meg akarnánk mondani Istennek, hogy hogyan kezelje? Az is lehet, hogy a halála után annak az embernek sokkal jobb lesz. Nyilván nekünk embereknek fáj, ha valakit elvesztünk, véget ér az élete itt a Földön, és igazából felfogni se tudjuk, és ez mondhatni így természetes. Ezért a halált egy eleve negatív dolognak állítjuk be, kb. a létező legrosszabb dolognak. De ez nem jelenti azt, hogy tényleg ez lenne a legrosszabb dolog. Pál apostol ezt mondta: "A meghalás számomra nyereség". Ez nem jelentette azt, hogy egyből meg is ölte volna saját magát, éppen ellenkezőleg. Én is azt mondom, éljen csak az ember minél tovább, tehát ne érts félre.
Írod, hogy az emberi logikád alapján képzeled el Istent, és már eleve az emberi logika is egy korlátok közé szorított dolog. Ahogy írtam, mi a világ 0.01%-át, ha ismerhetjük, így az emberi logika a transzcendens dolgok értelmezésében nagyjából kudarcra van ítélve. Ezért mondom én, hogy a Biblia egy jobb választás, sokszor pont nem fedezhető fel benne emberi logika.

"Mit gondolsz mért van annyi istenképzet?"
Részben azért, mert nagyon sok helyen tévesen értelmezik a Bibliát. Hallottam teológusokat is akkora bődületes érthetetlen hülyeségeket összehordani, hogy a szám is tátva maradt. Pedig sokszor annyira világos a Biblia, és ezt is összevissza kiforgatva értelmezik, és valóban a kiforgatók lelkivilágát tükrözi ez csak. Tehát részben a Biblia figyelmetlen, félreértelmezett vagy szándékosan kiforgatott értelmezéséből van annyi istenképzet. Másik részben pont az igaz, amit írsz: A hívő lelkivilága segít belemagyarázni Istenbe olyat, ami Istenben nincs is benne, még a helyes bibliaértelmezők körében is. És pont ez ellen is harcolunk! Maga a Biblia is felszólít arra, hogy ezeket a magaslatokat, amik mibennünk vannak, ezeket romboljuk le! És pontosan, a lelki sérülések ebbe igen jelentősen beleszólnak! Pont ezek miatt is említettem a szűk látókörűség levetkőzését, mert ha a mi kis lelki dolgaink, sérüléseink, stb. szemüvegén keresztül látjuk Istent, akkor nem jól látjuk Őt! Írod, az emberek elképzelései mennyire mások a jóról és a rosszról. Pont így igaz! Kultúránként is eltérések vannak, erre már utaltam korábban a beszélgetésünkben. Tehát a saját kultúránkat is felül kell bírálni. Pont ezekről beszéltem, amiket te is említesz! Nagyon is jól tudom, hogy a lelki sérülések hogyan befolyásolják az istenképünket! A Biblia is felszólít arra, hogy ezeket hagyjuk magunk mögött. Sokszor az ősöktől örökölt hiábavaló életünkként hivatkozik erre a Biblia, vagy olykor mögöttünk lévő dolgokként, hogy ne ezekkel foglalkozzunk.
A lélektan nagyon is foglalkoztat, egy barátommal az utóbbi időben elég sokat beszélgetek pont azokról a témákról, hogy a lelki sérülések és egyéb múltbeli negatív hatások hogyan hatnak negatívan az istenképünkre.
Külön könyvek foglalkoznak valláslélektannal, hitlélektannal, hogy az ember egyéni lelki dolgai vagy akár a társadalom akkori berendezkedése és a társadalmi problémák hogyan befolyásolják, hogy milyen istent alkotnak maguknak. És, ahogy írtam, a Biblia is éppen ezektől elhatárolódásra is szólít fel. Az emberekben élő istenképekről még régebben a következő bejegyzést írtam:
nameless.blog.hu/2011/02/23/a_vallasokrol_vilagnezetekrol

A második kommentedet még nem olvastam el, majd azt is elolvasom.

Meg nem értett 2021.03.07. 15:22:07

@Czimby:Rövid leszek,ez sajnos Alapok:Istenképünket a kötődési mintáink (szüleinkhez,társadalomhoz) határozzák meg.Ezek már nagyon kis korban elkezdenek befolyásolni bennünket,tudattalanul.Tapasztalataink,tanulmányaink jönnek utána.Aztán az,hogy örökletesen,mire vagy képes,hajlamos,érzékeny.A lelki sérüléseink is nagyon hatnak ránk.Ezeket a szüleinktől és a környezetünktől kapjuk,mint terhet.Istenfogalmadat nagyrészt a szüleidtől vetted át,akár hívők voltak,akár nem.Majd mások véleménye is bekavart,olvasott és hallott formában.Még Isten közelébe sem jutottál,már befolyás alá kerültél és nagyrészt kialakítottad istenképzetedet és fogalmadat.Változtatni nagyon nehéz.
Mikor már gondolkodtál Istenről (háttérben azokkal amiket írtam) tudatosan, rengeteg dolgot belehoztál a képzeletedbe:Istentől kezdtél függni pozitívan és negatívan.(szeretet éhség és büntetés)Ha megtanítottak bízni,akkor Istent mindig magad mellett érzed,ha nem,akkor hol megjelenik neked,hol nem.Kialakítunk Isten pótló dolgokat:kéményseprő megjelenik,megfogjuk a gombot.Ezek lélektani nyereséggel járnak.Idealizálunk egy istenképet,(Isten a gyógyító) és ha nem gyógyulunk meg,csalódunk.Saját istenképünkkel élünk amit innen onnan összeszedünk,egy kis büntető Isten,az önértékelési hiányaink miatt egy kis vágy beteljesítő Isten,ezekből kialakítunk egy istenképet és nem vesszük észre a valódi Istent.Majd abban a naivitásban élünk,hogy megtaláltuk a valódi Istent.Aztán nagyon szeretjük befolyásolni(!!) Istent.Vallásos mágiával amit imának hívunk.Szentelt barkával is,stb
A bizonytalanul kötődő,Isten büntetésére gyanakszik,belevésődött ez a kötődési minta.Ezért teljesen természetes számára Isten büntetése,öldöklése.Szüleink,környezetünk előszeretettel alkalmazott bűntudatot velünk szemben. Ezért ha rossz vagy szereted magad(mert szerettek) ha rossz vagy nem szereted magad(mert téged sem szerettek) és ezt alkalmazod Istenre is.Ez kötődési minta.Minden ember lelkiismerete tökéletlen.A lelkiismeret,a személyiségfejlődéssel együtt alakul ki,ezért Isten szava nem a lelkiismeret szava (bár tud a lelkiismeretünkön keresztül üzenni). Lelkiismeretünk korlátozott.A pozitív és a negatív istenképzeteink is tudnak a fantáziánk termékei lenni.Ha a vágyaink adják a pozitív istenképet,akkor teremtettem egy Istent,ami vágy alapú.Pozitív de idealizált istenképzet az a jó tündér.aranyhal.Rengeteg istenkép van,pót szülő istenkép:Istenről alkotott pozitív istenkép,döntően a vágyainkra alapul.Megbocsájtó Isten:sokak számára ez a pozitív tartalma Istennek.Ennek ellenkezője a büntető istenkép,ami az igazság érzetünket helyre teszi. Sok képzet van még.Lényeg,hogy az ember nem tökéletes és tele van lelki sérüléssel. Ezért egy tökéletlen Istent tud csak elképzelni,hisz nem tapasztalt tökéletességet senkitől,ezért bár nem veszi észre,az istenképzete tökéletlen.Azaz olyan Istent teremtünk,ami közel áll hozzánk és kizárólag nekün hasznos( ezt persze csak hisszük,mert a büntetés nem hasznos).Olyan ami a mi erkölcsi normáinkkat és tudásunkat hordozza.Ezért ha te azt hiszed Isten megölte a rőzse szedőt az azért van,mert így igazság van szolgáltatva számodra,hisz törvényt szeget,meg kell kapnia a büntetést.Ez gyermekkori igazságszolgáltatás,mert így bántak velünk és mi is így bánunk másokkal,tehát istennek is így kell bánnia.Nagyon röviden írtam,ez nem jó.

Czimby 2021.03.07. 15:38:07

@Meg nem értett: Ezzel, amit írtál, én teljes egészében egyetértek. Ez a téma nekem nem új, ezeket én tudtam eddig is, bár nem ilyen alapos részletességgel kifejtve. Tehát ebből a szempontból nagyon hasznos volt ezt mind leírnod, ha talán nem is a teljesség igényével, de a teljességre törekedve. Nem tudom, azt gondoltad-e, hogy ezzel valami újat mondasz és elkeserítesz, hogy ez a helyzet, és ennyiből provokálásnak szántad volna. :D Ilyen vagy olyan szavakkal, de a Biblia is pontosan ezekre a dolgokra is felhívja a figyelmet és arra buzdít, hogy ezeket a dolgainkat toljuk félre, hogy Istent olyannak ismerhessük meg, mint amilyen. Lehet, hogy te ezt nem tudtad. Én pont ezekre is törekszem, hogy ezeket a lelki dolgokat félre tudjam tolni az útból és Istenre úgy tekinteni, hogy olyannak ismerjem meg, mint amilyen ő valójában. És van a kereszténységnek olyan irányzata, ahol erre tényleg oda is figyelnek, de hogy eléggé-e, az egy jó kérdés, mert szerintem nem eléggé. Egy korábbi posztomban írtam egy lányról, akit egy hozzátartozója rendszeresen megerőszakolt kiskorában, és hogy később ez a lány megtért, és ez a gyerekkori dolog hogyan hatott negatívan az istenképére és az életére, és hogy ezzel mennyire nem tudott, illetve nem is akart mit kezdeni a lelkésze, akihez személyes tanácsadásra járt.
Megnyugtatlak, Isten ezekről a lelki dolgainkról is tud és figyelembe veszi! Ő teljesen tisztán látja, hogy kinek mi miért megy nehezen, miért nem tud Istenben annyira bízni, vagy miért vár Tőle mást, mint amit kéne. Lehet, hogy a gyülekezetekben ijesztgetnek azzal, hogy Jézus nem sokára visszajön és erre készen is kéne lenni, és ez inkább aggódással tölti el az embert, ha a gyerekkorából, múltjából olyan dolgot cipel, ami miatt nem annyira fényes a hívő élete. De Isten ezt is tudja.
Ahogy említettem, a Biblia pl. ősöktől örökölt hiábavaló életnek nevezi azt, amit körülírtál. A megtérés után elindulunk egy úton, mely során ezeket az akadályokat idővel félre tudjuk tenni a hit gyakorlásával. A Biblia egyértelműen utal arra is, hogy ne a világot kövessük, tehát ne azt, ami körülöttünk van és hat ránk, és formálni próbálják istenképünket. Tehát nem csak a kicsapongó életmódban nem célszerű a világot követni, hanem nem szabad mindent befogadni, amit mondanak akár tévében, munkahelyen, bárhol.
Nagyon jó, hogy ennyi mindent leírtál most az utóbbi kommentedben. Ezeket mind részletesen egyenként ki lehetne vesézni, és a lélektanhoz és a teológiához is értő ember sorban leírhatná, milyen megoldási javaslata van az egyes lelki jellegű problémákra, hogy az istenképünket ne befolyásolják.
Sajnos úgy látom, a kereszténységen belül ez a téma egy kicsit tabu téma, és kevesebbet foglalkoznak vele, mint kéne. Vannak ugyan bizonyos imaformák és ez-az, amivel küzdhetünk ezek ellen a negatív hatások ellen, amik akár gyerekkorban értek minket, de attól tartok, igazi áttörési lehetőséget ezeknek a tökéletes kiiktatására még nem mondott senkit. Annyi biztos, hogy ha Jézust követi az ember, az jó, és az vezet a szabaduláshoz is.

Meg nem értett 2021.03.10. 15:13:04

@Czimby: Érdekes,hogy bár említetted,nem tudjuk mért kapott halálbüntetést,utána hosszan taglaltad,hogy visszaeső bűnöző lehetett. Ám mi van akkor,ha gyenge elméjű volt és nem volt tisztában a cselekedetei következményeivel.Ez annyira lehet,mint amennyire bűnöző is.Nagy hiba volt a Biblia írójától,hogy ezt nem közölte.

Czimby 2021.03.10. 15:35:26

@Meg nem értett: Nem gondolom, hogy Isten egy fogyatékos embert büntetne, amiért nincs tisztában a cselekedetei következményeivel. Ő annál okosabb és bölcsebb! Nekem úgy tűnik, nem hiszel az Ő bölcsességében, hogy nem fog hülyeséget csinálni. Aggódhatunk, hogy jaj, Isten ne büntesse meg ezt az embert vagy azt az embert, mert így, úgy amúgy. De Isten ezt mind látja, sőt jobban látja, mint mi!
Eszembe jutott az ölésről még valami. Egy neves, ismert prédikátor mondta, nagyon régen. A "ne ölj!" parancsolatra mindenki azt gondolja, hogy óh, én nem ölök embert, ezen a parancsolaton túlléphetünk. Pedig nem egészen így van. A főnök belekényszerít túlórázásba, stresszes munkába, a párja meg beadja a válópert, és az illető ezeket nem bírja elhordozni, infarktust kap. Most miért halt meg? Csak úgy magától? Nem egészen. És a főnök simán letagadja, hogy de hát így, meg úgy, pedig félig ő szúrta bele a kést az ember szívébe. Ráadásul lassú halál ez, jól megdolgoztatja a főnök, közben a dolgozó szedi már a szívgyógyszereit, rosszullétei vannak, stb. Tehát, amit az emberek csinálnak itt a Földön, önző módon, azzal ölnek, csak lassan. És ezt ráadásul le is tagadják. 10 évvel rövidebb ideig élnek a pestiek az autók szennyezése miatt. Ki öli meg őket 10 évvel előbb, mint kéne? És itt megint mindenki másra fog mutogatni, le fogja tagadni. És rengeteg példát lehetne mondani, hogyan ölik meg az emberek szépen lassan embertársaikat, valódi kínhalállal sokszor, amikor évekig tartó szenvedés előzi meg a halált. És az emberek ezt le is tagadják. Ehhez képest, ha azt vesszük Isten még mindig humánusabb: ha az Ószövetségben elveszi valakinek az életét, azt Ő egyértelműen közli, nem fogja rá másra, és nem lassú kínhalálra ítéli. Lehetne beszélni sok mindenről, emberi hanyagságról, ami közvetve vagy közvetlen mások halálát követeli. Nem értem, miért Istenen ragadsz le, hogy Ő micsoda féreg, amikor emberek milliói csinálják ezt, saját önzőségük miatt, és kegyetlenebb formában. Vagy ott vannak az iszlám merénylők, most hadd ne kelljen írnom arról, miről hallottam, milyen kegyetlenségről. Próbálj meg kevésbé szűk látókörű lenni! Nézd azt is, hogy Isten mit csinál még azon kívül a Bibliában, hogy megöl embereket! Nézz szét a világban, hogy ott mi folyik, és utána döntsd el, ki a féreg! Többször írtam, hogy a Bibliát az elejétől a végéig el kell olvasni és egyben látni az egészet. De azóta is újra meg újra kiragadsz egy-egy dolgot és azon lovagolsz, ennek így nem sok értelme van. Szoktál könyveket olvasni, pl. regényeket? Ott is az van, hogy kinyitod a közepén, találsz benne valami furcsa mondatot, és az alapján mindenkinek azt mondod, hogy micsoda regény ez, hogy ilyen van benne? Mert a Bibliával pont ezt csinálod. Egy lelkész, aki alaposan áttanulmányozta a Bibliát, vizsgázott is belőle, azt mondta, eléggé sok mondanivalója van ennek a könyvnek, és minél többet tanulmányozza, annál inkább azt részi, hogy egy kincseskamrának csak a küszöbénél van. Ehhez képest te rögtön úgy gondolod, hogy annyira ismered a Bibliát, hogy rögtön messzemenő következtetéseket vonj le belőle. A kritikusok is jobban megismernek valamit, és utána kezdik csak kritizálni. Neked eleve van valami szubjektív alapú ellenszenved az egésszel kapcsolatban, és ezt próbálgatod alátámasztani hirtelen kiragadott dolgokkal. De ez szubjektív, és énvédő mechanizmusodba építed be ezeket a kis kiragadott részeket a Bibliából, amiket kritizálsz. Mindig elmondod, hogy mások mennyire rosszul látják Istent, nem olyannak, amilyennek kéne, de veled mi a helyzet? Magadban mikor építed le ezeket a magaslatokat, gondolatokat, elveket?
süti beállítások módosítása